MAN med bedre logistikk for fremtidig vekst

MANs oppdaterte og utvidede logistikksenter er forberedt på vekst innen nullutslippsteknologier, nye modeller og et felles TRATON GROUP modulsystem.

MAN Truck & Bus ruster opp reservedelsforsyningen i Salzgitter for fremtidig vekst innen blant annet nullutslippsteknologier. Etter en byggeperiode på bare ett år er det globale logistikksenteret i Salzgitter nå utvidet med 53.000 kvadratmeter til totalt 235.000 kvadratmeter. Herfra leverer MAN reservedeler til alle sine kjøretøy til kunder og verksteder i rundt 120 land over hele verden. Med utvidelsen får selskapet også optimale forhold for den raskt voksende produktporteføljen innen elektromobilitet.

På grunn av opptrappingen av nullutslippsteknologier vil opptil 12 000 spesifikke e-mobilitetskomponenter som batterier og andre deler bli lagret i Salzgitter i løpet av de kommende årene. Dette skyldes at flere og flere elektriske kjøretøy fra MAN er på veien over hele verden. Flere enn 2.000 batterielektriske MAN-busser er i drift rundt om i verden, og flere hundre elektriske lastebiler går på europeiske veier. Innen 2030 skal rundt 50 prosent av alle nyleverte MAN-kjøretøy være elektrisk drevne.

I fremtiden vil TRATON GROUP-merkenes (MAN, Scania, Navistar og VWs nyttekjøretøyvirksomhet i Latin-Amerika) felles modulære system, TRATON Modular System (TMS), også utgjøre en stor del av reservedelssortimentet. Alle reservedeler til MAN-kjøretøy av alle drivtyper vil være tilgjengelige fra lager i opptil 15 år etter at serieproduksjonen er avsluttet.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.