100-årsjubileum for bussfabrikk

Det er ikke mer enn drøyt en måned siden vi gratulerte Iveco med 50-årsjubileet. Men anene går mye lengre tilbake. Nå er det klart for å feire 100-årsjubileum for den franske Iveco-fabrikken i Annonay i Frankrike.

Det var først i 1999 at fabrikken kom inn under Iveco-paraplyen, så i størstedelen av historien var det andre eiere.

Det var 35 år gamle Joseph Besset som etablerte fabrikken i 1925 i utkanten av Annonay. Han hadde tyvstartet som bussbygger før det, men da i veldig beskjeden målestokk. Med ny fabrikk ble det mer fart i virksomheten som spesialiserte seg på å bygge busskarosserier på lastebilchassiser fra tidens etablerte lastebilprodusenter.

Det er lite kjent, men i 1938 lanserte Besset noe man ikke hadde sett før, nemlig Europas første turbuss med selvbærende karosseri og hekkmotor. Langt bedre kjente Setra kom med denne løsningen først i 1951.

Det har vært flere eiere av Annonay-fabrikken opp gjennom årene. Første gangen fabrikken ble solgt, var i 1951 da selskapet SACA ble eier. Allerede fem år senere solgte SACA virksomheten til Saviem som etter hvert ble en del av Renaults lastebilvirksomhet.

Dermed hopper vi frem til 1999 da Renault og Iveco slo sammen sine bussvirksomheter under navnet Irisbus. Dette ble Europas nest største bussprodusent. I 2023 ble Iveco eneeier, og navnet ble endret fra Irisbus til Iveco Bus.

I dag er Annonay en av Ivecos to fabrikker i Frankrike.

100-årsjubileum til tross, det finnes i hvert fall en bussfabrikk under Iveco-paraplyen som er eldre. Det er bussfabrikken i tsjekkiske Vysoké Myto som ble etablert i 1895 og dermed kan feire 130-årsjubileum i løpet av året.

Bussen med selvbærende karosseri og hekkmotor blir kanskje litt puslete ved siden av en buss anno 2025, men den var langt forut for sin tid da den ble lansert i 1938. (Foto: Iveco Bus)

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.