Litt mer fra årets IAA messe

I disse dager er det rene folkevandringen til messeområdet utenfor Hannover i Tyskland. Både lastebil- og bussintreserte har tatt turen til IAA messen for nyttekjøretøy. Vi har samlet noen smakebiter fra messen.

Det var spenning i luften over årets IAA messe. De fleste viste frem ulike elektriske løsninger, om det så var buss, vare eller last. Alle har nå tatt inn over seg at elektrisk fremdrift er fremtiden. Men en må heller ikke glemme at det fremdeles er noen begrensinger på bruk av elektriske busser. Rekkevidde er viktig. Og på langruter, så er det fremdeles diesel som gjelder. Men også her skjer det nå store ting, så følg med i artikkelen.

En titt innom de enkelte standene viser at produsentene ser fremover med lange blikk. De ser hva som vil være trenden i løpet av de neste fem til ti årene. På rutebussene som kjører i sentrum og nærområdene, så er fokus nå å få til busser som kan klare seg med over-natten lading. På mer krevende ruter er hurtiglading via pantograf en løsning. Og pantograf kan nå nær alle levere. Om det så er til depotlading eller ute på holdeplasser. Hos BYD fikk en se ny design, ny byggeteknikk og høre om at også de leverer busser med pantograflading. BYD har bygget opp ny fabrikk i Ungarn og åpner snart fabrikk i Frankrike. Begge skal på sikt bygge busser fra bunnen av, men foreløpig kommer chassis fra deres fabrikk i Kina. De skal også over på ny byggeteknikk med moduler. Altså mulighet for å levere en rekke ulike lengder. Bussens chassis kan forlenges, kortes, alt etter som. Så boltes aluminium vegger, front, hekk og tak på chassiet.Men de legger ikke skjul på at prisen må noe opp i forhold til dagens priser på sammensatte byggesett fra Kina. Dette samtidig som kvaliteten går opp, bekrefter de.

Litt lenger inn i hall 11 finner vi Karsan. Det er et forsåvidt ukjent merke i Norge, men de har importør like over grensen. I Sverige forsøker de å få et solid fotfeste. De har busser i ulike lengder og med både diesel og elektriske drift. Bussene har en karakteristisk design med skarpe linjer. Og deres korteste buss er på lengde med en personbil, men med god plass til 12-14 passasjerer.

Iveco Bus eier den franske bussfabrikken Heuliez som bygger elektriske busser bassert på chassis fra Iveco Bus. De leverer skreddersøm i ulike lengder og har spesialisert seg på karosseri i rustfritt stål. De skal levere elektriske leddbusser til Trondheim med deres unike Bus Rapid Transit design som gir et inntrykk av trikk på gummihjul. Giandomenico Demartini viste oss stolt frem produktet som var med i årets Bus Euro Test i Zagreb tidligere i sommer. Han er også veldig stolt over å få levere unike busser til Norge i 2019.

Og hvem husker ikke Hino bussene RB145? Nå er den tilbake med nytt navn og mer runde former. Hino Poncho EV er en elektrisk småbuss med røtter tilbake til RB145. Bussen er ikke akkurat tatt frem for Europa, men ble vist frem som en av flere internasjonale kjøretøy for kunder fra Asia. At den både er en fargeklatt i bussverden og et spennende konsept, er det ingen tvil om.

Like øst for oss kommer Volgabuss fra. Det er med design som er helt inn i tiden. Bussen er tiltrekkende og med moderne løsninger. Men kvaliteten under skallet vet en lite om. Ser en to ganger på fronten kan en skimte design som er hentet fra både Scania og Volvo. Ikke helt feil det heller.

Og når en først nevner Scania, så er det mye som nå peker mot mer felleskap med resten av VW konsernet. De har i år fått standplass sammen med både MAN og VW. Og komponentene vil på sikte gå på kryss og tvers mellom de ulike merkene. Men foreløpig er de delvis fraskilt når det kommer til teknologi. MAN holder på deres gassmotor, som ble påbegynt før oppkjøpet av Scania ble kjent. Og Scania holder på sin gassløsning som de mener er den rette. Og de mener den nå også er så god at en kan bruke den i langrutebusser. De viste derfor frem deres Interlink med LNG drift. Flytende gass i trykktank plassert i lasterom. Dette gir en god rekkevidde som vi har omtalt tidligere på vår nettside. Det som dessverre skuffet mange, var hvor mye plass tanken tok i lasterommet. Det kunne vær løst bedre.

På utsiden kunne en stige ombord i en elektrisk Scania CityWide som til daglig kjører for Nettbuss i Østersund i Sverige. Bussen hurtiglades via en ABB pantograf hvor pantografen kommer ned på busstaket. Dette kalles invertet-pantograf og gir mindre bevegelige deler på bussen, samt lavere vekt. Men svikter pantografen, så stopper alle bussene som må lade ved det ladepunktet. Så det er både bakdeler og fordeler med de ulike løsningene.

Og like bortenfor fikk en se sightseeing buss under ombygging til ren batteridrift. Flere levere nå ombyggingskit fra diesel til el-drift. Akslene har innebygget navmotor og passer rett i orginale ZF fester i chassiset. Bare å konvertere bussen nå. Batteriene monteres der hvor motor og girkasse tidligere stod.

Volvo har virkelig satset stort det siste året. Helt ny turbuss, selvkjørende rutebuss og elektrisk leddbuss med både hurtiglading og depotlading. Svenn-Åge Løkken kan nå tilby kunden akkurat det den ønsker. Men ikke alt er helt på topp lenger. For første gang på over 50 år så mister Volvo ledelsen på bussmarkedet i Norge. Men Løkken henger ikke med hode for det. Han vil vise styrke med bredt sortement og vet at de nå står rustet for kommende anbud, bedre enn noen gang.

Vi må også ta turen innom Van Hool. De har stand både på IAA og InnoTrans dette året. På IAA viste de frem dere EX serie som nå i følge dem tar helt av på markedet. Fabrikken må utvides og akkurat nå er det ikke mulig å få inn en eneste ordre til på en stund. Dirk Snauwaert som er kommunikasjonsansvarlig hos Van Hool sier at fabrikken i Belgia er fullbooket med dobbeleddede busser som skal til Norge. Og i Makedonia bygges det både EX og CX i hopetall. CX er den amerikanske utgaven som innen kort tid vil bli konvertert til elektrisk drift i samarbeid med Proterra i USA. De første bussene skal bygges i Europa, frem til fabrikken i Tennesse står klar i løpet av to år.

Og det ble under messen klart at Daimler skal samarbeide tett med Proterra fremover. Dette vil ikke, i følge Snauwaert påvirke den allerede kontrakfestede avtalen med Van Hool, selv om pressen ble litt nysgjerrig på nettopp dette.

Og helt på tampen må en legge til at speilene nå detter av bussene for godt. De digitale speilene er nå kommet på flere rutebusser og også enkelte turbusser. Neoplan Cityliner har fått disse fjernet og erstattet med kamera på A-stolpen, samt skjermer innvendig. Bussmagasinet var ute å testkjørte dette på både Neoplan og Irizar tidligere i år. Det er en vanesak, men helt klart en forbedring av sikten bakover. Kamera klarer bedre kontrastene og mørket. En kan også legge inn flere blindsonekameraer.

 

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.