Lading av busser under fart i Trondheim

I løpet av kort tid skal to bybusser i ordinær trafikk i Trondheim kunne lades under kjøring. Det skjer på Norges eneste elektriske vei, også kalt elveg,

Nå har det allerede foregått omfattende tester av den elektriske veien, som for øvrig ikke er så lang, nærmere bestemt 100 meter hvorav 82 har mulighet til såkalt induktiv lading, altså lading uten berøring. Men hittil har testingen foregått med en buss som ikke har gått i ordinær transport. Det nye er at to busser som skal kjøre på tre ordinære bybusslinjer nå skal benyttes i videre testing.

De to bussene som nå skal benyttes, er levert av kinesiske Yutong. I tillegg til å kunne lades kontaktløst på den elektriske veien, skal de også kunne lades ved hjelp av vanlige CCS-kontakter. Bussene har mottagerplater under. Med tre slike plater skal bussen ha en samlet ladekapasitet på rundt 75 kW under kjøring eller 120 kW hvis den står i ro. Ladeeffekten med CCS-kontakt er gjerne høyere enn dette, men hensikten med den elektriske veien er at bussene skal få ekstra påfyll av energi for å kunne klare et kjøreopplegg uten ekstra depotlading før bussen likevel skal parkeres etter et fullført skift.

Ett av spørsmålene man har forsøkt å få svar på under den testing som har pågått så langt, er hvordan den induktive ladingen påvirkes av snø og is. Med to-tre cm snø og is på kjørebanen er reduksjonen minimal, med mindre kjøreforholdene er så krevende at det er vanskelig for sjåføren å plassere bussen riktig i kjørebanen. Det har også vist seg at heller ikke lave temperaturer har negativ påvirkning, forutsatt at batteriet i bussen har tilstrekkelig temperatur.

For å hjelpe sjåføren til å plassere bussen riktig når merkingen i veibanen ikke synes, er det utviklet et grafisk støttesystem på instrumentpanelet.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.