Kraftig hybridløsning

Ny teknologi kan redusere drivstofforbruket med opp til 50 prosent i forhold til dagens hybridbusser. TM4 og Cummins har sammen konstruert en ny drivlinje for rutebusser.

Ved å kombinere Cummins B4.5 fire-sylindret dieselmotor med TM4 LSG130 generator kan en via 111kWh batterier reduserer forbruket med oopp til 50 prosent i forhold til dagens hybridbusser. Batteripakken kan lades via bussens motor eller via en 450 kW hurtiglader. Strømmen går så via en elektromotor og kraften sendes ut til drivhjulene via en konvensjonell bakaksel.

Cummins B4.5 er en liten og kompakt fire-sylindret dieselmotor som tilfredstiller Euro VI kravene til utslipp. Motoren har resirkulering av avgasser (EGR), variabel geometri turbolader (VGT) og eksosen renses via partikkelfilter (DPF) med selectiv katalysator reduksjon (SCR). Motoren er tilgjengelig med opp til 210 hestekrefter og 760 Nm.

TM4 er i følge dem selv verdens ledende innen elektrisk drivlinje. I Kina skal det allerede trille rundt 5000 busser med denne løsningen. LSG130 leverer hele 135kW kontinuerlig strøm ved et stabilt turtall på 3400.

Systemet fra TM4 er kontruert for busser fra 6 meter og helt opp til 18 meter leddbuss. Systemet kan gi opp til 35 kilometer med ren elektrisk drift og kan kombineres med hurtigladestasjoner langs ruten for ytterligere rekkevidde.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.