Kan erstatte enhver diesel-rutebuss

Stockholm: Build Your Dreams BYD styrker stadig sin posisjon i Norden. Både i Norge og Sverige så kommer det store leveranser av batterielektriske busser. Og mange av disse bygges i Europa. BYD har for lengst passert 50.000 produserte elektriske busser, hvor over 700 er levert eller skal innen kort tid leveres kunder over hele Europa. De mener at deres busser kan erstatte enhver diesel-rutebuss.

Under årets UITP Global Public Transport Summit i Stockholm viste BYD frem deres mest populære bussmodell. Deres 12 meter lange batterielektriske bybuss er bygget ved deres fabrikk i Ungarn. Den har en batteripakke på hele 348kWh som gir opp til 250 kilometer rekkevidde. Bussen er utstyrt med navnmotor på 2x150kW.

BYD Europe B.V. sin direktør Isbrand Ho hadde noen travle dager i Stockholm. En rekke busselskaper og kollektivselskaper ønsker å ta både bussen og selskapet i nærmere øyesyn. Og Ho sine tydelige ord om at BYD ikke er kinesisk selskap, men Europeisk fikk mange til å ville høre mer om bakgrunnen for disse ordene.

«Mange sier at BYD er kineisk med de utfordringer det medfører. Men jeg vil bare understreke at BYD er et Svensk, Ungarsk, Nederlands, Fransk selskap. Vi har både produksjon og salgskontorer i en rekke land i Europa, Amerika og Asia,» forklarer Ho og legger til at selskapet har røttene i Kina, hvor det hele startet for snart 25 år siden.

Et av deres største markeder er Norden. Både i Norge, Sverige, Danmark og Finland så triller det batterielektriske busser med BYD logo. Og innen kort tid kommer det enda flere. Både til Oslo her i Norge og til flere byer i Sverige. Mange av disse bussene er 12 meter versjon som i dag bygges ved deres fabrikk i Ungarn.

«Vi har en rekke varianter av batterielektriske busser i vår portefolie. Vi har investert stort i Europa med fabrikker i både Ungard og Frankrike. Vi har også etablert et samarbeid med Alexander Dennis Limeted ADL i Storbritannia, hvor vi leverer elektriske busschassis og de bygger solide karosserier for deres lokale marked,» sier Ho som understreker deres ansvar for å tilby kundene miljøvennlige busser som passer alle type ruter.

Selv om deres busser i stor grad klarer en full dags oppdrag, så ønsker leverandøren å møte kundenes ønske om å kunne lade via pantograf langs ruten. Derfor leveres bussene til østlandet nå med pantograf på taket som lades via Heliox ladesystem. Og ladesystem med pantograf levert av ABB er også under utprøving ved deres fabrikk i Ungarn.

I dag benytter BYD koboltfrie Litium Jernfosfat batterier i deres busser. Dette er batterier som de tilbyr hele 10 års garanti på. Men utviklingen inne batterier går raskt fremover.

«Våre batterier leverer god rekkevidde og land levetid, men vi jobber allerede nå med neste generasjon batterier. Solid State batterier vil komme innen får år. Vi ser en ruvende utvikling innen batteriteknologien, men vi ønsker ikke å si noe mer om når vi vil tilby denne typen batterier,» avslutter Ho.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.