ING-Bank kjøper seg inn i Ebusco

ING Bank investering kjøper seg inn i Ebusco. Dette sammen med en innovasjonskreditt fra departementet for økonomi i Nederland.

ING gir sin støtte til Ebusco. Dette ble kunngjort onsdag, mens departementet for økonomi gir et innovasjonskreditt til raskt utvidet produksjonskapasiteten i Ebusco.

2030 skal  alle offentlige busser i Nederland være nullustlippskjørtøy. Her har ING høye forhåpninger at Ebusco kan spille en viktig rolle.

Onsdag ble det også klart at Ebusco skal levere seks fullelektriske busser til anbud i Drammen. I tillegg kjører det to fullelektriske busser i Stavanger og tre nye er på vei.

I følge det Bussmagasinet klarer å se på oversikten av Ebusco i trafikk i dag, går i dag to busser i Norge samt to busser i Nederland.

Men leverandøren har flere ordrer som skal leveres 2017:

I Nederland skal det settes i drift 10 fullelektriske busser fra Ebusco i byen Utrecht i mai 2017. Det er også bestilt 10 busser til Paris, hvor 8 skulle vært levert i 2016 (ikke bekreftet levert).

Utenom dette er det bestillinger på to busser til Munchen i Tyskland. Ytterligere tre til ulike byer rundt om i Tyskland og en til Postbus i Sveits. Sistnevnet skal leases for et prøveprosjekt i tre år.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.