IAA: MAN Lion’s City eBus

MAN viste på IAA messen for nyttekjøretøy frem dere elektriske bybuss. Bussen som i følge MAN skal kunne klare minst 200 kilometer på en opplading gjennom hele batteriets levetid. Og det er over-natten lading som er nøkkelen for fremtidens bybusser.

Nå komme også de store produsentene med etterlengtede batteribusser. MAN har over lengre tid snakket om den, og på IAA messen fikk vi både ta og se på den. Men å kjøre den, ja, det må vi vente en stund på. Kanskje til våren, sier produsenten.

Men det er teknologien i bussen som fatter vår største interesse. MAN har valgt å lytte til bussoperatørene over hele Europa. De ønsker seg en buss som kan kjøre hele dagen uten å måtte lades opp så alt for ofte. Og MAN svarer med en garanti som sier at bussen dere vil kunne klare over 200 kilometer drift gjennom hele batteriets levetid (ca. 6-7 år, red.anm).

MAN har også regnet litt på behovet for elektriske busser fremover. Mange byer kommer allerede nå med store ambisjoner om å skifte ut deler eller hele flåten innen ti år. MAN mener at 66 prosent av alle rutebusser vil innen 2030 være drevet frem av strøm. De viser også til at Skandinavia nå ser ut til å ta en ledelse på å elektrifisere bussparken.

Når en tar en nærmere titt på Lion’s City eBus så merken raskt at dette er en nærmest identisk buss til diesel- og gassversjonen av Lion’s City. Den har litt høyere tak utvendig og litt annen design. Innvendig så kan en se at det er fire seter ekstra helt bak. Ellers så kan en ikke avsløre at dette er en elbuss så lett. Og det er nettopp det MAN ønsker med innvendig design. Den skal kunne settes inn i trafikk uten at operatøren eller kollektivselskapet må frem med ny design på innreding.

Men under skallet finner vi store forbedringer. Der dieselmotoren normalt står, sitter det nå en elektromotor på 12 meter og to elektromotorer på kommende leddbuss. Og her fikk vi med oss at både andre og tredje aksel på leddbussen vil ha drift. En perfekt løsning for nordiske vinterveier.

På 12 meter modellen så yter motoren fra 160 til 270 kW alt etter ønsker og behov. Kraften til dette kommer fra 480 kWh batterier. På leddbussen økes kraften og dermed behovet for større batterier. Her blir det 640kWh batterier. MAN benytter sine erfaringer fra hele VW konsernet for å finne de beste batteriløsningene. Og da de allerede har god kunnskap til kvalitet og holbarhet på dagens batterier, så lover de lang levetid og god rekkevidde.

 – Vi har god erfaring med for eksempel vår Lion’s City hybrid og andre elektriske vare- og lastebiler. Derfor kan vi garantere lang rekkevidde gjennom hele batteriet levetid. Og vi kan garantere at vi vil innfase ny batteriteknologi så snart det er klar, slik som «Solid State» batterier. Dette er like om hjørnet, sier Jan Aichinger hos MAN.

På depot blir bussene ladet via CCS kontakt. Dette kan gjøres på natten eller når bussen er inne mellom skift og rushtid. I følge MAN gir kombinasjonen av store batterier og over-natten lading den beste og mest fleksible driften for selskapene. 200 kunder fra hele Europa har gitt tydelig tilbakemelding om at de nettopp ønsker seg en drift hvor de slipper ladestopp via pantograf underveis på ruten.

– Vi vil i første omgang slippe en 12 og en 18 meter versjon av eBus, men siden dette er en bygget på våres nye Lion’s City plattform så er det lett å legge til nye lengder og varianter, sier Aichinger som tror de har knekt kode for den beste løsninger til de aller fleste byene i Europa.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.