Grønt skifte i Buskeruds kollektivtransport
Når Brakar og Nettbuss i dag inngår avtale om bruk av fossilfritt drivstoff vil det sette Buskerud helt i front i det grønne skiftet innenfor kollektivtransporten. Buskerud fylkeskommunes ambisiøse mål er å redusere klimagassene med 30 prosent innen 2020. Brakars mål er at bussdriften i hele fylket skal være fossilfri.
Avtalen vil i første omgang sørge for innføring av fossilfritt drivstoff i Drammensregionen allerede fra 1. juli i år. I dette området foregår hele 65 prosent av bussreisene i fylket. Det fornybare drivstoffet gir betydelig reduserte klimagassutslipp, og reduserer også de lokale utslippene av skadelige partikler og nitrogenoksider. Det vil med andre ord gi bedre luftkvalitet i Drammensdalen.
– Jeg er stolt over at vi kan være et foregangsfylke og i front når det gjelder å ta i bruk fossilfritt drivstoff på alle busser, nå i første omgang her i Drammensregionen. Dette er et av flere tiltak for å sikre grønn og bærekraftig kollektivtransport, sier fylkesordfører Roger Ryberg (Ap).
Norges første storbyområde på fossilfritt drivstoff
– Å kjøre på fornybar diesel er ikke unikt, men det er foreløpig ingen andre storbyområder i Norge som har fått 100 prosent av bussparken over på fossilfritt drivstoff. Vi jobber for å få på plass avtale med vår andre bussoperatør, Norgesbuss, og har som mål at store deler av bussparken i fylket skal kjøre på fornybart biodrivstoff i løpet av 2017, opplyser administrerende direktør i Brakar, Terje Sundfjord.
Brakar skal bidra til å nå de politiske miljømålene som er satt i fylket, og dette er et stort steg i riktig retning. Syntetisk diesel er en god løsning for å bedre utslippene fra dagens busspark, men Brakar har mål om helt utslippsfri kollektivtransport i byområdene for eksempel ved bruk av elektriske busser.
Gir næringsmuligheter i Buskerud
Utviklingen i bruk av fossilfritt drivstoff følges med stor interesse i næringslivet i Buskerud. Skogsindustrien i fylket ser nye forretningsmulighetene i utnyttelse av skogråstoff til industriell produksjon av klimanøytralt drivstoff.
Elkem, Treklyngen, Avinor og Vardar har etablert prosjektet «Norwegian Wood» som vil utvikle industriell foredling av hele trestokken inkludert biodrivstoff. Statkraft/Södra Cell Tofte AS er også store innenfor bioenergi og ser på biodrivstoff som en spennende ny mulighet. Etterspørselen fra kollektivtransporten kan bidra til raskere å få plass ny norsk produksjon av biodrivstoff på Tofte eller Follum.
Foto: Fra venstre fylkesordfører Roger Ryberg (Ap), Heidi Renolen (Nettbuss), Terje Sundfjord (Brakar), Arve Veggeland (Nettbuss) og Marius Gjerset (Zero).