Enklere å bruke lange kombibusser

– Nå blir det enklere å bruke busser som kan frakte både personer og gods samtidig. Regjeringen forenkler regelverket, og nå foreslår vi å oppheve kravet om at kombinertbusser over 12,4 meter må ha ruteløyve, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vegdirektoratet sender i går på høring forslag til endring i regelen om tillatt lengde for buss innrettet for kombinert transport uten ruteløyve. Forslaget går ut på å oppheve regelen i bruksforskriften slik at det ikke er nødvendig med ruteløyve ved bruk av kombinertbuss over 12,4 meter.

En kombinertbuss er en buss som kan frakte både personer og gods samtidig. For eksempel kan en kombinertbuss være nyttig for et band som vil frakte utstyr og bandmedlemmer, et teater som vil frakte kulisser og skuespillere, eller rallykjørere som vil frakte sin bil og sitt team.

Må i dag søke om dispensasjon
Regelen om maks lengde på 12,4 meter for buss som kan transportere personer og gods ble opprinnelig gitt for å sikre at kombinertbusser ikke skulle konkurrere med den vanlige godstransporten. En lastebil kan kun være 12 meter, mens en buss kan være inntil 15 meter. Dette kan potensielt gi bussen mer lasteplass.

Vegdirektoratet kan i dag gi dispensasjon fra denne regelen til både bedrifter og privatpersoner som har behov for slik kombinert transport, og de ser ingen gode grunner for at slik transport ikke skal være åpen for alle som oppfyller kravet om at de kun transporterer eget gods.

– Ved å fjerne dette kravet i vegtrafikkloven, forenkler vi hverdagen noe for de som trenger å bruke en kombibuss. I tillegg frigjør vi ressurser hos Vegdirektoratet ved at det ikke lenger blir nødvendig å søke om dispensasjon, sier Solvik-Olsen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.