Elbussen fra Linkker
Flere og flere produsenter lager elektriske busser. Fremtidens busser vil bli driftet av batterier, og det arbeides verden over for å lage optimaliserte kjøretøy for fremtidens kollektivtrafikk. Også i Finland produseres det nå elektriske busser. Det som er spesielt med den finske bussen, er at den allerede er 10 år gammel!
Finland er ett av de landene i Europa som bygger flest busser pr. innbygger, og mange av de finske bussene er solgt til det nordiske markedet. Vi kjenner godt til fabrikker som Carrus og Lahden Autokori. En bussprodusent vi ikke har hørt fult så mye om, er finske Linkker. Linkker har mottatt finansiering fra EU til å utvikle systemer som skal inkludere elektriske bussystemer i europeiske byer. Linkker bygger ikke busser selv, men er en link mellom bussbyggerne og utviklerne av finsk teknologi. Linkker produserer produkter som hjelper byer til å benytte elektrisitet som en del av den offentlige transportsektoren.
10 år gammel buss
Noe av det Linkker produserer og utvikler, er en ny elektrisk drivlinje og et lettvektschassis laget i full aluminium som reduserer vekten betydelig. Disse produktene har Linkker utstyrt i to finske busser som allerede har hatt en lang fartstid. To busser fra den finske bussprodusenten Kabus OY i Lahti er blitt utstyrt med produktene til Linkker. Bussene som nærmer seg en livslengde på 10 år, rullet nærmere 900 000 kilometer som dieselbuss før de ble konvertert om til å bli elektriske busser. På denne måten får Linkker se hvordan et eldre busskarosseri vil takle livet som elbuss etter mange år på veien.
Uenighet om ladestasjoner
De to elektriske bussene fra Linkker er i daglig drift i Helsinki. Ruten bussene opererer er totalt 20 kilometer lang, og har 48 holdeplasser. Til nå finnes det bare en ladestasjon som er en del av prøveprosjektet som nå pågår i den finske hovedstaden. Når prosjektet kommer lengre, blir det utbygd en ladestasjon i hver ende av ruten. Peter Sanden som jobber i Linkker er ikke helt enig i at ladestasjonene nødvendigvis skal stå i hver ende av ruta. Sanden mener at ladestasjonene bør være satt opp midt på ruta, slik at flere ruter kan møtes på midten og lade på samme stasjon. Bussene til Linkker benytter seg av bare 1 kW pr. kilometer, og behøver bare å lade 20 kW etter hver tur. Hver opplading er gjort på et par minutter. Batteriets ytelse er på totalt 340 kW. Bussen har en kapasitet på 80 personer, hvorav halvparten er sitteplasser.
Ny bussbygger
I dag er det bare to elektriske busser som benytter seg av systemene til Linkker, og disse er ombygde busser som nærmer seg ti år gamle. I tiden fremover kommer det flere nye busser fra Linkker, med selskapets chassis, drivlinje og design. Linkker har vendt seg til en fabrikk som aldri har bygget busser før. Fortaco skal bygge sine første busser i regi av Linkker. Fortaco bygger til vanlig maskiner, hytter til heisekraner og spesialkjøretøy. Nå er Fortaco i gang med å bygge sine første busser fra Linkker. Helsinki har bestilt 12 nye busser, mens København og Turku også står på bestillingslisten. Bussene er blitt prøvekjørt ned i temperaturer til minus 26 grader, og Linkker opplevde ingen problemer med bussene under disse temperaturene.
Prøvekjørt
Peter Sanden fra Linkker ga Bussmagasinet muligheten til å prøvekjøre deres allerede eksisterende buss da vi besøkte Finland tidligere i år. Sanden er en spennende mann som har vært i bussbransjen lenge, da han har jobbet for Lahden Autokori OY i 20 år. Han har bygget busser for Scania som blant OmniExpress. Innvendig var bussen til Limkker ny og moderne, og førerplassen romslig og komfortabel. Pedalene reagerer raskt og effektivt og responderer med det samme, som det skal gjøre i en elektrisk buss. Det som var overraskende med bussen, var at rattet var utrolig tungt. Dette får vi tro og håpe at Linkker ordner opp i til de begynner å bygge busser ved sin nye fabrikk. Bussen er helt stillegående og fri for vibrasjoner. Det eneste som høres er viftelyder, og en pantograf som slår ned i taket på humpete vei.
To livslengder
Linkker sier at deres nye drivlinje og aluminiumchassis har en levetid på 20 år. Deres batterier forventes å leve i 8 – 10 år, så Linkker forventer at hver buss de bygger skal overleve minst to batterier. Selve drivlinjen er enkelt konstruert, og er lett å vedlikeholde. Hele drivlinjen består av åtte komponenter, hvorav alle er lett tilgjengelige og enkle å bytte ut. Bussen er tiltenkt å kunne benyttes 24 timer i døgnet, selv om dens normale bruk vil være rundt 16 timer pluss nattladning. Linkker benytter seg av dyrere batterier, men kan igjengjeld levere det de sier er markedets beste batteritid. Bussene er spesialtilpasset kontinuerlig start og stopp, og operasjon i lav fart. Så får vi se om de finske bussene blir å se på norske veier i årene som kommer.
Stod på trykk i Bussmagasinet 8/2016