EasyMile og Iveco skal sammen bygge førerløse busser

EasyMile skal samarbeide med Iveco med å bygge førerløse busser i full størrelse.

Det ble i dag kjent at EasyMile skal samarbeide med IVECO, Sector, Transpolis, ISAE-SUPAERO, Ifsttar, Inria og Michelin for å sammen bygge store førerløse bybusser. 

EasyMile EZ10 har mange nordmenn blitt kjent med i de siste månedene. Flere steder i Norge har den lille førerløse bussen blitt presentert. Bussen som har sitteplass til seks og ståplass til seks, vil bli å se mer på veiene nå etter at Stortinget har åpnet opp for utrulling av førerløse kjøretøy på Norske veier. 

Derfor var det en god nyhet for bransjen da EasyMile og Iveco i dag slapp nyheten om deres felles plan for store førerløse busser. 
– EasyMile er i forkant når det gjelder førerløse busser. Vi lytter til våre kunder og utvikler løsninger sammen. Hver kunde har spesifikke behov som en må tilpasse produktene til. Vi jobber med ulike leverandører for å komme frem til riktig buss, infrastruktur og løsninger, noe alle land trekke synergier i fra, sier Gilbert Gagnaiere, sjef for EasyMile. 

Inne kort tid vil den første bussen fra dette samarbeidet se dagens lys. Og kanskje blir det nettopp i Norge den vil trille sine første mil? 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.