Den tryggeste bussen på markedet
Busser med stjerne i fronten har hatt stor suksess i Norge over mange tiår. Nå har Bussmagasinet endelig fått testet nye Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach på norske vinterveier.
Mange fine minner dukker opp hos mange lesere når en nevner Mercedes-Benz o302 og o303. Dette var populære busser blant Norske kunder. Og når første generasjon Tourismo kom på 90 tallet, så fortsatte suksessen. Nå er Mercedes-Benz kommer til tredje generasjon Tourismo og arven etter forgengerene er med videre.
Det som kjennetegner en Mercedes-Benz buss er tryggheten. Ikke bare at en sitter trygt i en Tourismo, men at en vet at bussen holder mål på alle felt. Og i tillegg så tar nye Tourismo også vare på de som er utenfor bussen. Den er utstyrt med alt av tenkelig prevantive sikkerhetsløsninger og vil være en aktiv del for å forhindre at uhell eller ulykker skjer.
Historien to Mercedes-Benz Safety Coach strekker seg også flere tiår tilbake. Dette er en unik modell som benyttes for å vise både kunder og presse alt av sikkerhetsløsninger som en kan få til sin nye Mercedes-Benz buss. Det er her snakk om både passiv- og aktive sikkerhetsløsninger for å forhindre ulykker eller skader på passasjer og sjåfør.
Tidligere har det vært storebror Travego som har fått smykke seg med tittelen Safety Coach, men da Travego modellen ble lagt ned for det Europeiske markedet, så var det naturlig at Tourismo tok over æren av å være merkets sikkerhetsmaskot. Og det har også alltid vært samme fargesetting i gul og sort som har preget bussene. Dekoren har vært endret på gjennom årene, men en kjenner igjen bussen på lang avstad.
At Bussmagasinet skulle få bussen på en skikkelig vintertest i Norge var ikke en enkel sak. Bussen er ofte utlånt til messer og arrangementer over hele Europa, så redaksjonen måtte snu seg raskt rundt når fabrikken så en åpning i kalenderen. Og hvor kan en teste en slik buss på skikkelig vinterføre. Valget falt på Lillehammer. Et historisk sted med tanke på turbusser. Ikke noe sted i Norge har hatt like mange busser samlet på en gang, som under OL i 1994. Det er nå akkurat 25 år siden lekene gikk av stabelen.
Testbussen er en Tourismo M/2 på 13,1 meter. Det vil si at denne bussen er i medium størrelse og har to aksler. Motoren er den velkjente verdensmotoren til Daimler, OM 470 på 455 heste krefter og 2200 Newton meter koblet sammen med Powershift GO 250 – 8. Bussen tilfredstiller Euro 6 som er de strengeste krav til utslipp for en dieselmotor i dag. I tillegg er bussen utstyrt med vannretarder fra Voith.
Når en først er inne på tekniske spesifikasjoner, så kan en nevne at bussen har overheng fremme på 2,9 meter. En akselavstand på 6,9 meter og et overheng bak på 3,3 meter. Høyden på bussen er 3.68 meter inkludert klimaanlegg som er montert på taket. Frontaksel er fra ZF og bussen har en svingradius som er på bare 23,3 meter. Bakaksel er Mercedes-Benz sin egen og har betegnelse RO440 med en utveksling på 1:3,583 og dekkdimensjon på 295/80 R 22,5. Felgene er av aluminium for å spare vekt.
De nye vektgrensene på to-akslede busser i Norge og Europa ble økt til 19,5 tonn totalvekt for noen år tilbake. Dette har gitt lenge to-akslede busser en ny vår. Her i Norge har busser på 13 meter og lengre ofte blitt levert med tre-aksler. Dette grunnet vår veistandard og at en opplever bedre komfort i en buss med flere enn to aksler. Men moderne busser har god vektfordeling og høy grad av komfort, selv med to aksler. Og en får mye med bagasjekapasitet mellom akslene om en velger to aksler. Og nye Tourismo M/2 er ikke noe unntak. Eneste tilfellene en kanskje vil oppleve at en er på vektgrensen er om en tar på harry-tur til strømstad en dag før jul. Ut over det vil en klare seg lenge med denne bussen.
Redaksjonen var heldig med været under testkjøringen. Det snødde tett og gav bussen gode utfordringer på smale norske vinterveier. Men den stod til forventingene. Den bragte testpanel og de ansatte fra fabrikken trygt rundt på de ulike veiene mellom Lillehammer og Dombås. Dette selv om vinterdekkene på testbussen var av midt-europeisk kvalitet. Ikke akkurat det et norsk busselskap ville montert på sine busser. Uansett så holdt de seg godt innenfor dagens dekkrav satt av myndigheter.
Testbussen var som nevnt utstyrt med alt tenkelig sikkehetsløsninger som er å få kjøpt til sin Mercedes-Benz eller Setra buss. For å nevne noe så snakker vi her om det aktive bremsesystemet ABA 4 som nå også oppdager fotgjengere som av ukjent årsak måtte forville seg ut i veibanen. Den oppdager også syklende eller gående langs bussen som er i fare for å komme inn i blindsonen. Da varsles sjåføren med varsel både i speil og ved lyd. Bussen var også utstyrt med varsel om en krysset midtstripen i veien. Men grunnet sterk snødrev så falt dette systemet ut. Den kan ikke lese gjennom snøen. Og skulle en ikke klare å stanse eller et annet kjøretøy kommer inn i fronten, så er denne bussen utstyrt med det unike Front Collision Guard FCG som absoberer energien inn under førerplassen, samt at den flytter føreren 20 centimeter bakover i førerområdet. Dette for å forhindre kne, eller leggskader.
Nå fikk testpanelet heldigvis aldri behov for å teste noe av disse sikkerhetsløsningene. Men fikk demonstert deler av systemet under trygge forhold. Det er gode løsninger. Alt burde egentlig vært standard i alle busser i dag. Og en kan håpe det snart blir.
Testturen som gikk til Dombås var en fin tur med tøffe norske vinterforhold. Det ble dermed mulighet til å teste frontvinduets varmetråder. Men Mercedes-Benz har ikke gjort en god nok jobb her. De har valgt å ikke trekke varmetrådene helt ned på frontruten, noe som medførte at vindusviskere fryste til is. Dette da oppvarmet vann fra øvre del av ruten rant ned og pakket seg til is på viskerblad. Og i tillegg er frontvinduet ganske så buet i hjørnene for å minste luftmotstand. Dette medførte at vindusviskere ikke fikk nok trykk mot ruten på de siste 20 centimeterene. Dette feltet ble pakket med is og hindret noe av sikten i sidespeil.
Ut over dette, så fungerte bussen perfekt på norske vinterveier. Varmepakken i bussen var godt tilpasset nordiske forhold og det var ingen problem å holde riktig temperatur gjennom hele bussen. Testbussen var utstyrt med 48+1+1 seter, toalett og bagasjerom på hele 10,9 kubikk. 12,1 kubikk om en velger bort toalettet.
Så totalinntrykket av Mercedes-Benz Tourismo M/2 er godt. Dette er blant de tryggeste bussene en kan kjøre rundt med. Både som sjåfør og passasjer. Et design som er tidløst og levert av en leverandør som har servicepunkter over hele landet. Mange har fått øynene opp for nye Tourismo, alt fra ekspressbusselskaper til turbusselskaper som kjører Europa rundt.
Se vår video fra testen her: