BYD øker sin andel i Europa

Build Your Dreams BYD startet i 1995 som en liten batterifabrikk, fra 2003 begynte de å bygge elektriske kjøretøy og nå nærmer de seg å bli størst i Kina på elektriske busser. Europa står for tur, skal vi tro grunnlegger, Wang Chuanfu.

Bussmagasinet er i disse dager på fabrikkbesøk hos flere av BYD sine fabrikker i Kina. Build Your Dreams BYD ble startet i 1995 av Wang Chuanfu. Han lånte 10.000 dollar av sin onkel og begynte med å lage oppladbare batterier til trådløse telefoner.

Siden 1995 har BYD vokset seg store på batterier. De har i dag 75 fabrikker over hele verden, som produserer batterier, energiløsninger, personbiler, busser, lastebiler, gaffeltruck og snart også monorail.

Busser startet de med å produsere for rundt 7 år siden. Den aller første bussen har snart kjørt i rute i 8 år og skal da tilbake til fabrikken for å studeres ned i mikrober. De skal finne ut hvordan bussen har oppført seg, holdt seg og ikke minst batterienes gjennværende kapasitet.

Batteriene som er hjertet av BYD er Iron-Phosphate batterier som både er designet og produsert av dem selv. Denne batteriløsningen innrømmer de at ikke er den ultimate når det gjelder vekt, men den tryggeste løsningen for kjøretøy. Batteriet er testet under tøffe forhold og ingen kjøretøy har til nå tatt fyr etter skade.

– Vi tenker på at det er mennesker som kjøretøyet transportere og ville aldri utsatt noen for fare, derfor benytter vi batteriteknologi som er så sikker og trygg som overhode mulig, sier talsperson Isbrand Ho hos BYD.

– Vi har sett hos en av våre amerikanske konkurrenter på elektriske biler at enkelte batteriløsninger kan føre til brann eller eksposjon. Slik har aldri skjedd med noen av våre kjøretøy, og slik skal det fortsatt være, sier Ho.

Selv om dette medfører at dere busser blir noe tyngre enn enkelte konkurrenter, så mener de at de har klar å kompansere dette med aluminiumskarosseri som har lav vekt. Batterier plasseres på riktige plasser i forhold til vektfordeling, noe som er enklere i batteribuss, enn i normal dieselmotor med drivlinje bak.

13.000 elektriske busser ble levert av BYD i 2016 og i år passerer de trolig 15.000 busser. I byen Shenzhen i Kina er hele byens bussflåte nå under utskiftning og det skal inn nær 10.000 elektriske busser innen året er omme. Til nå er nær 6000 av disse av merke BYD. Dette er busser som lades over natten og kjører nær hele dagen uten å lades opp igjen før de igjen er tilbake på depo på kvelden.

Dette lar seg gjøre ved at batteriene er nøye utviklet med tanke på nettopp slik bruk. De er stresstestet under harde forhold ved fabrikken og tåler kraftige utladinger. BYD garanterer en livssyklus på 10.000 ladesykluser, men etter  rundt 3000 ladesykluser er det gått 8 år og de fleste anbud er da klare for fornyelse. Så disse bussene kan kjøre et nytt liv, da de har null utslipp, eller batteriene blir skiftet ut med nye og blir benyttet til andre oppdrag i regi BYD.

– Vi har program for batterienes andre liv. De fortsetter som back-up batterier i offentlige bygg, gatelys, eller andre kjøretøy som ikke krever nye batterier. Og når dette livet er over, så kan batteriene resirkuleres 100 prosent, forteller Ho.

Det som Bussmagasinet har sett så langt er batterifabrikken og hoverkontoret. Nå skal bladet få se bussfabrikken i Shanwei, besøke verdens største elektriske bussflåte og testkjøre elektriske kjøretøy på BYD sin store testbane. Men samtidig som vi er her, så har vi fått sett litt inn i en mulig fremtid.

Monorail er ikke noe nytt. Mange har prøvd seg på dette. Mange har feilet og måtte skrinlegge planene. Den mest kjente monorailen er på Disneyworld i Orlando, USA. Denne er mange år gammel og benytter gammel teknologi.

BYD har utviklet en helt ny type monorail. På under en måned har de bygget opp en komplett monorail-testbane rundt hovedfabrikken til BYD. Den har en fult operativ terminal og togsett som en kan prøve ut. Toget har design som hurtigtog med pistolkuledesign. Toget, eller buss på skinne, som de selv kaller det, har en løsning med batterier ombord. Dermed så kan de kjøre selv ved strømbrudd, de lader ved oppbremsing og kan fungere som batteribank for bygninger rundt, ved større strømbrudd.

Togsettet har gummihjul som gir en lydløs fremdrift. Banen er bygget ti meter over bakken og står på single søyler. Dette gir små inngrep i naturen og tar ikke mye plass i omgivelsene. Systemet kan lett bygges uten å fjerne andre bygg eller endre veinettet som kjører under banen.

Dette er en rimelig løsning som koster 1/4 del av å anlegge undergrunnsbane og halvdelen av trikk. De reisende får se byen ovenifra og vil løse mange av de utforingene som dagens byer har. Ved å holde på navnet; Buss på skinne, så forteller BYD at dette er en god løsning også for bussene som kjører på dagens overfylte sentrumsgater.

Om dette blir fremtiden, vil bare fremtiden vise. Men at BYD er inne på gode løsninger når det kommer til persontrafikk er det lite tvil om. Men BYD er ferske på produksjon av busser og nå kanskje monorail, så de tar små steg og lytter til brukerne. Også her i Norge.

– Vi ser mye til Norge. Norge er langt fremme i ny teknologi, og de har satset på elektrisk fremdrift av kjøretøy. Vi har personbiler under testkjøring i Norge og innen kort tid også vår nye leddbuss, som skal kjøre i fast trafikk i Oslo, forteller Ho. Han legger til at det i løpet av kort tid vil komme et helt nytt personbilmerke til Europa. Elektriske personbiler fra BYD som vil konkurrere med Tesla på alle punkter, spesielt kjøredistansen.

Onsdag fikk vi se nærmere på de to leddbussene som skal leveres til Oslo senere i år. Bussene er under bygging ved prototypefabrikken til BYD. Her bygges det opp til tre busser av hver modell til utprøving og testing under alle forhold. De to leddbussene som allerede er lakkert Ruter-røde, får i disse dager montert inn drivlinjen og batterier. Bussene som er litt over 18 meter lange vil ha drift på bakerste aksel, i delen etter ledd. Akslene er utviklet og konstruert av BYD og er av typen navnmotor som yter 150 kw hver. Disse har rundt 500 Nm dreiemoment hver.

BYD kunne fortelle oss at bussene er de første leddbussene til Europa og skal kjøre i en testperiode i Oslo. Under denne perioden vil BYD hente inn mye data for videre utviklingen av modeller. Og planen er også at leddbussene for fremtiden, sammen med singelbusser skal monteres i Europa.

I april ble deres første fabrikk i Europa åpnet i Ungarn, og innen kort tid åpner enda en fabrikk, da i Frankrike. Disse skal produsere både elektriske busser og lastebiler. Fabrikken i Ungarn har en kapasitet på 400 busser i året, mens fabrikken i Frankrike kan klare opp til 1000 busser om markedet er klar for det.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.