RSA blir BYD importør

BYD Europe har i dag kunngjort sin strategi for å sette i gang salg av personbiler i Europa, sammen med langsiktige planer om å bringe nye BYD LCV- og eTruck-serier til det europeiske markedet. I tillegg har BYD salg av elbusser til Norske kunder.


For å markere den neste fasen av ambisiøs vekststrategi, og følge den veletablerte elbuss produsenten i Europa, vil BYD, verdensledende innen nye energikjøretøyer og forløperen i utviklingen av batteriteknologi, innledningsvis introdusere den helt nye, fullstendige- elektrisk, andre generasjons BYD ‘Tang’ kompakt SUV til det norske markedet.

Planer er også i gang for å bringe til Europa senere i år et komplett spekter av elektriske batteribiler (BEV) for kommersiell kjøretøysektor; inkludert en varebil, 7,5 tonn og 19 tonn distribusjonsbiler, og en trekkvogn.

– Vi er glade for å kunne annonsere starten på et spennende samarbeid mellom våre to selskaper, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA. – Historien til BYD er utrolig, og forskjellig fra alle andre produsenter. BYD er det eneste “ekte” mobilitetsselskapet på markedet som produserer innovativ batteriteknologi, så vel som batterielektriske kjøretøy som personbiler, varebiler, lastebiler, busser og Skyrail/monorail-løsninger.

– RSA har vært i dialog med BYD siden 2014. Etter å ha hørt merkets ambisiøse planer for personbiler, varebiler og e-Trucks-utvalget, er det tydelig at BYD er et merke som perfekt møter den økende etterspørselen etter rene, null-utslippskjøretøy. Norge er verdens mest elektrifiserte bilmarked, BYD er et perfekt merke for oss, og vi ser frem til å utvikle dette spennende samarbeidet videre, sier Dunvold.

BYD ‘Tang’ EV600, som allerede er en av verdens mest solgte modeller som et plug-in hybrid-elektrisk kjøretøy (PHEV), kan skryte av en rekkevidde på 520 km (373 miles) basert på NEDC testsyklus. Kjøretøyet vil være spiss for BYDs ambisjoner da merkevaren ser ut til å utvide den samlede europeiske EV-porteføljen.

Selskapets omdømme er allerede veletablert etter betydelig suksess innen offentlig transport, der det nåværende BYD elbuss produktutvalg fortsatt er markedsledende i Europa.

BYD Tangs kommende norske prøveversjon understreker BYDs forpliktelse til å gi europeiske kunder et utvalg av 100% utslippsfrie, renelektriske kjøretøy fra personbiler og lette nyttekjøretøyer (LCV) til lastebiler og busser.

I november 2019 kunngjorde BYD sin intensjon om å ta med elektriske lastebiler til Europa i slutten av 2020 for å utfylle det veletablerte salget og tilbudet av BYD eBuses over hele Europa.

Isbrand Ho, administrerende direktør, BYD (Europe), sa: “Det norske markedet er det naturlige valget for BYD å starte denne rettssaken da vi ser for å utvide vår EV-tilstedeværelse i Europa. Norge er det mest avanserte markedet i Europa når det gjelder utbredt bruk og bruk av elektriske kjøretøy, sier han, “i tillegg til å ha et omfattende ladenettverk. Vi vil nøye evaluere hvordan markedet presterer, men på lengre sikt er det vårt mål å utvide personbilsalget utover Norge.

“Vi er glade for å utvide porteføljen vår med tillegg av disse nye renelektriske kjøretøyene,” la han til, “dette er en annen milepæl i vårt engasjement for å beskytte miljøet, og bidrar til reduksjon av utslipp og renere luft i Europa. ” Han fortsatte, “Under markedsføringsprøven vår, er vi sikre på at BYD Tangs utvalg, design, praktisk og høyt nivå teknologi vil appellere til kresne europeiske kjøpere. Vi er i rute for også å introdusere BYD eTrucks i år, med en rekke helelektriske kjøretøyer inkludert en varebil, en 7,5-tonner, en 19-tonner og en hage-traktor. ”

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.