Busstest: Ebusco 2.0

I et godt halvt år har Norge hatt helelektriske busser i ordinær rutetrafikk. Bussene er levert av nederlandske Ebusco, og driftes av Boreal Transport AS i Stavanger. De elektriske bussene er kommet til det norske markedet, og vil bli fulgt nøye av Norges kollektivselskaper. Kan Ebusco være med på å levere busser til Norges fremtidige miljøanbud i de store byene? Bussmagasinet har for første gang fått testet Ebusco 2.0.

Magne har vært i Belgia og testet den nyeste utgave av Ebusco 2.1 fullelektriske buss. Den artikkelen kommer på trykk i Bussmagasinet 9/2015. Men i mellomtiden kan dere lese hans erfaringer og inntrykk av Ebusco 2.0 som triller i Stavanger:

Nye Ebusco 2.0 ble for første gang vist frem under IAA-messen i Hannover 2014. Denne modellen er en forbedret utgave av sin forgjenger, og er full av teknologiske nyvinninger. Bussmodellen som går i Stavanger, har en batterikapasitet på 249 kWh. Rekkevidden til batteriet er 250 kilometer om sommeren, og 170 kilometer om vinteren. Bussen er 12 meter langt, og produseres i lettvektsaluminium. Batteriet lades på 5 timer, og kan hurtiglades på 50 minutter. Batteriets forventede levetid er 10 år. Totalt rommer bussen 90 passasjerer, med plass til rullestol og barnevogner. Walter Luijten kan fortelle at Ebusco har jobbet hardt med å lage en buss som passer perfekt for Stavanger. Bussen er ”fornorsket”, og er konstruert til å fungere som de bussene vi er vant til her til lands.

– Bussene som går i Stavanger er de beste bussene vi noen gang har produsert, sier Walter Luijten som er sjef i Ebusco.

IMG_5195Enkelt design
Utvendig er Ebusco 2.0 enkel og fin å se til. Forgjengeren, Ebusco YTP-1, hadde en tydelig designlikhet til MAN sin frontlinje. Nå er bussen laget mer personlig, og har fått et enkelt og rent design. Innvendig står bussen til det man ser på utsiden. Ebusco 2.0 er romslig og enkel, og ligner de bussene som allerede ruller rundt i norske byer. Interiøret er preget av grå plastikk, som sprites opp av et grønt setetrekk med en svart skinnfell for å unngå slitasje i stoffet. Setene er gode å sitte i, benplassen er god, men de står kanskje en tanke for tett.

Førerplassen
Førsteinntrykket av førerplassen minner mye om et typisk kinabygg. Flere av bussens komponenter er hentet fra Kina, noe førerplassen er et godt eksempel på. Dashbordet kan ligne det vi tidligere har testet i kinesiske Golden Dragon og Yutong. Justeringsmulighetene til rattet er få, og hjulet du må vri på for å justere høyden, er hardt. Knappene er satt opp i en oversiktlig rekkefølge, og det meste ligger lett tilgjengelig. Sikten er god til alle kanter, og speilene er med på å gjøre hverdagen lettere for sjåføren.

Starter på vanlig måte
Ved tidligere tester av batteridrevne busser i form av for eksempel gasshybrid, har det vært en annerledes startprosess for å få i gang bussen. I Ebusco 2.0 er det bare å vri om tenningen, og gjøre seg klar til å kjøre. Du merker ikke at bussen starter, på en annen måte enn at instrumentene på dashbordet blir aktive. Ved igangsetting triller du stille avgårde, helt lydløst. Når du begynner å kjøre, viser en monitor ved førerplassen bussens batteriforbruk. Der får du all informasjon om batteribruk, lading, temperaturer og gjenværende kilometerstand. Bussen har to dører, og disse er svært raske og plassbesparende. De skyves sideveis, og bidrar til et effektivt stopp ved holdeplassen.

Lydløs reise

Ebusco lover en stillegående buss uten utslipp og vibrasjoner. Ved testkjøringen tidlig i april, stemte dette veldig godt. Noen lyder var det, og de mest dominerende var viftene i airconditionanlegget. Bussen gir også fra seg en akselstøy ved bakakselen i høyt tempo, men dette merkes ikke ved vanlig bykjøring. Ellers har Ebusco greid å lage en svært stillegående buss som tar seg elegant frem i bybildet. Bussen fjærer godt, og reagerer godt på pedalene. Bussen er morsom å kjøre, og vil bli et positivt innslag i bybildet i Stavanger. Da vi ikke har erfaring med denne bussmodellen, blir det spennende å se hvordan bussen oppfører i fremtiden. Etter noen uker i drift, kunne Boreal fortelle at bussen gikk etter ordinære ruteplaner, og at de tas inn til ordinær lading i henhold til driftsplanen.

– I teorien er bussen laget med evig liv. Her finnes ingen euroklasser, og slitte komponenter byttes bare ut ved behov, sier Bjarne Jordahl som importerer Ebusco til Norge.

IMG_5119Reduserer utslipp
Ved å benytte en elektrisk buss i drift et helt år, reduserer Boreal sitt CO2-utslipp med ca 75 tonn CO2 per buss. Redusert NOx-utslipp ved bruk av en elektrisk buss, tilsvarer et halvt tonn per år. Dersom hele Boreal Transport Sør sin bussflåte ville blitt helelektrisk, ville CO2-utslippet reduseres med ca. 17 500 tonn per år, og NOx-utslippene ville blitt redusert med ca. 115 tonn per år. Kyotoprotokollen forplikter Norge til å redusere CO2-utslippene sine innen 2020. Elbusser vil være med på å bidra med et lavere CO2-utslipp

– Forhåpentligvis er det eneste bussene slipper ut, fornøyde passasjerer, sier Kjetil Førsvoll som er konsernsjef i Boreal Transport Norge AS.

Spennende planer
Walter Luijten kan fortelle at det skjer spennende ting på kontoret til Ebusco. Bussprodusenten planlegger en flåteutvidelse, og ønsker å gjøre sine busser enda mer tilgjengelig i tiden fremover. Først og fremst planlegges en 18 meter leddbuss. Så kan det være at det kommer buss på 9 meter. Ebusco har også planlagt å lage en buss med henger. Dette er veldig fleksibelt, og bussen kan tilpasses ut i fra stor kapasitet som behøves til hvilken tid på døgnet. Så får vi se hva som blir anbudsfavoritten når flere og flere elektriske busser kommer på markedet. Det er nok ingen tvil om at elektriske busser vil bli et anbudskrav i tiden fremover.