Bus of the Year 2017: Solaris Urbino 12Electric

Enestående design, fremtidsrettet drivline og mulighet for unik tilpassing til kundens ønske. Vinneren av Bus of the Year 2017 er Solaris Urbino 12 Electric.

Med over 1300 elektriske busser av ulike typer levert til kunder og stor kunnskap også på trikk har gitt Solaris et solid fotfeste på markedet for fremtidsrettede busser.

Over store deler av Europa triller det i dag elektriske busser og trikker med Solaris-emblem i grillen. Med nye Urbino 12 Electric så tar fabrikken steget inn i serieproduksjon av fullelektriske busser.
– Bussen kan kompineres med ulike typer batterier, for å kunne skreddersys markedet/anbudet, sier Sverre Skaar hos Solaris Norge AS. Han er stolt over produktene som tilbys og trives som ansvarlig for det norske markedet nå som fremtidens busser skal rulles ut.
– Vi var den første produsenten med elektriske buss i serieproduksjon med Alpino 8.9 helt tilbake i 2011, men har bygget trolleybusser siden 2001. I dag bygger vi også trikk. Dermed har Solaris ekspertisen på nettopp elektriske busser, da vi har hatt denne type produkter lengst av alle leverandører i Europa, sier han videre.

Stor glede hos forhandleren
Det var derfor med stor glede han mottok nyheten om av nettopp deres Urbino 12 Electric ble kåret til vinner av den prestisjetunge utmerkelsen «Årets Buss 2017» (Bus of the Year 2017). Bussen ble kåret av den internasjonale juryen som består av 22 medlemsland. Bussen kjempet i en tøff konkurranse mot fire andre kandidater under årets store Bus Euro Test som fant sted i Brussel tidligere i år.
Nøye utregninger, vurderinger og målinger ble lagt til grunn før juryen gav sin stemme.

SverreGodt mottatt hos kunder
Nye Solaris Urbino 12 har tatt markedet med storm siden den ble lansert for få år siden. Nå vil den full elektriske modellen møte kundenes krav med åpne armer, skal vi tro fabrikken. Den kan kundetilpasses, da bussen er stort sett modulbasert. Alt fra lengde, dørløsninger og innredning kan justeres og tilpasses. Instrumentering er også i ulike utførelser. Men den digitale versjonen er den som lettest kan tilpasses kunden og bruken. Den kan enkelt justers til å passe perfekt. Knapper kan fjernes, legges til eller tilpasses at de forsvinner ved kjøring og dukker opp ved stans. Der kun de aller nødvendigste instrumener og knapper kommer opp under kjøring. Instrumentene er garantert å fungere selv under tøffe vinterforhold. Og solskinn skal ikke kunne påvirke værken synlighet eller funksjonalitet.
Etter å ha testet bussen, ble en fortrolig med instrumenteringen og kan se fremtiden for dette systemet.

nE12_exterior (18) nE12_interior (4)God kvalitet tvers gjennom
Også støy, komfort og design er bra. Det er blitt tatt et stort steg fremover om en sammeligner tidligere Urbino med denne.
Det samme sier kunder som har fått tatt i bruk nye Urbino. Mange venter spent på å prøve ut den fullelektriske modellen og har stor tro på konseptet.
– Vi hos Solaris Norge AS er klare og venter på at noen skal si «Yes», skyter Sverre inn helt på tampen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.