Bransjen ønsker mer fleksibel øvre aldersgrense

I 2008 ble det kjempet iherdig for å få økt aldersgrensen fra 70 til 75 år for bussjåfører. I takt med at mennesker holder seg lengre i arbeidslivet, ønsker nå bransjen at den øvre aldersgrensen for bussjåfærer skal være mer fleksibel.

Leif Oland fra Froland kjempet en tøff kamp for å få økt aldersgrensen fra 70 til 75 år tilbake i 2008. Norge var et av få land som da fremdeles holdt på en øvre aldergrense på 70 år for bussjåfører. Han vant gjennom og fikk økt aldersgrensen.

– Jeg har problemer med å sitte stille, og det er viktig å holde seg i aktivitet selv om en blir eldre, sa Oland til NRK i 2008.

– Hagearbeid er ikke noe særlig for meg. Jeg vil jobbe som bussjåfør og håper jeg kan fortsette med det en stund til, sa den aktive bussjåføren fra Froland den gangen.

Og i takt med at folk holder seg lengre i arbeid, så er helsetilstanden bedre blant de eldre. Derfor har NHO Transport sendt brev til Samferdselsdepartementet om å få en mer fleksibel aldergrense for bussjåfører.

I dag får en ikke beholder kjøreseddel mot vederlag etter fylte 75 år i følge Yrkestransportloven §37a. En kan fremdeles kjøre tunge kjøretøy om legen godkjenner det, men da ikke persontransport. Dette mener bransjen er en gammeldags tankemåte og at det er helt på sin plass å tilpasse loven til dagens situvasjon.

NHO Transport foreslår at den øvre aldergrensen for å få utstedt kjøreseddel bør være mer fleksibel og at det bør kunne vurderes av lege eller andre sakkyndige i vært enkelt tilfelle.

– En åpning for å kunne kjøre buss etter 75 år blir en vinn-vinn løsning for både sjåførene og busselskapene. Sjåførene får jobbe litt lenger, og busselskapene trenger tilkallingsvikarer og ekstrahjelp. Ønsker om en mer fleksibel aldersgrense har vært spesielt stor blant turbusselskaper og -sjåfører, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.