Brann i hydrogendrevet buss
Nederlandske medier meddeler at en Solaris Urbino12 hydrogendrevet buss tilhørende Arriva NL ble ødelagt av brann mot slutten av oktober.
Bussen var en av ti som skulle settes i trafikk i provinsen Gelderland i desember. Om det nå kommer til å skje, er høyst uvisst. Lokale og regionale sikkerhetsmyndigheter skal nå prøve å finne ut årsaken til brannen. Det er ikke noe som tilsier at det er mer brann i brenselcelle-busser enn andre kjøretøy.
En hydrogendrevet buss med brenselceller er også en elektrisk buss. Vi har tidligere skrevet om branner i elektriske busser i Tyskland. Nå brenner ikke elektriske busser mer enn dieseldrevne kjøretøy, men det er selvsagt av stor betydning å forsøke å avdekke brannårsaker i elektriske kjøretøy. Ikke minst fordi man vil oppleve en akselererende overgang til elektriske busser i årene som kommer.
Solaris-bussen som brant, var en del av det såkalte JIVE-prosjektet som allerede har ført til flere enn 100 elektriske busser med brenselceller i Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland og Storbritannia. Kjøretøyet hadde en særdeles kort levetid. Bussen ble levert på morgenen mandag 25. oktober. Den ble kjørt på den påfølgende torsdag, og på fredag ble den satt på et verksted hvor teknikere fikk en innføring i hvordan kjøretøyer med hydrogendrevne brenselceller fungerer. Kort tid etterpå skjedde brannen. I tillegg til den aktuelle bussen brant også en dieseldrevet buss og verkstedlokalene. Ingen mennesker ble skadet.
Foreløpig er det altså ukjent hva som startet brannen. Solaris lanserte Urbino 12 hydrogen i 2019. Selve fremdriftssystemet er det samme som på tilsvarende batterielektriske busser. Også busser med brenselceller har et batteri, men det er vesentlig mindre. Hydrogenbussens «hjerte» er brenselcellepakken FCmove-HD 70 kW fra Ballard Power Systems, en av de største globale aktører som leverer brenselceller til tunge nyttekjøretøyer. Ballard kan skilte med samarbeid med Van Hool og VDL, samt den britiske bussleverandøren Wrightbus.