Batterier til besvær

Batterier er selvsagt en hovedkomponent i alt av batterielektriske kjøretøy, hybrider og brenselcelle-biler. Men ikke alt går på skinner.

I en pressemelding fra Daimler Truck går de frem at Daimler Trucks & Buses US Holding, Accelera by Cummins og PACCAR gjennom et joint venture med navnet Amplify Cell Technologies er godt i gang med planleggingen av en battericellefabrikk i Mississippi i USA. Her er det i utgangspunktet snakk om batterier for det amerikanske marked. Pressemeldingen er ellers sparsom med informasjon, men alle tre selskaper er jo til stede og har leveranser i Europa, så man får vente å se om det får effekter på vår side av Atlanteren også.

Dårlig for Northvolt

Batteriproduksjonen her i Europa er foreløpig ikke all verden å rope hurra for. Det er ikke å komme forbi at det fortsatt er Kina som er den store leverandøren av batterier. Northvolt-fabrikken i Skellefteå i Sverige skulle være en viktig motpol til dette. Det kan sikkert hende at den blir det, men foreløpig ikke. EU har skutt inn milliardbeløp i fabrikken, men foreløpig er det nesten ikke produsert batterier til elbiler der. Det meste av produksjonen har gått rett til gjenvinning. De tre første kvartalene i fjor resulterte i et underskudd på massive 11 milliarder kroner.

Scania er en av produsentene som har satset stort på batterier fra Northvolt. Selskapet har vært åpen om at de sliter med leveransene av elektriske kjøretøy og at mye skyldes problemer hos Northvolt.

Da ser det ut til at søsterselskapet MAN er bedre stilt. Der har man satset på andre leverandører og er dessuten i ferd med å bygge opp sin egen batteriproduksjon.

Også her i landet har det vært mye snakk om batteriproduksjon. Foreløpig har det vært mest av nettopp det – snakk. Men det er tidlig i prosessen her til lands, så det er fortsatt lov til å håpe at dette kan bli et viktig bidrag til norsk deltakelse i produksjonen av batterielektriske kjøretøy.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.