Elbuss må lades med grønn strøm for å redusere karbonutslippet
Kari Rådström, sjef for Scania busser og turbusser understreker at batteribusser bare er effektive for å dempe karbonutslipp hvis lading av elektrisitet genereres gjennom ren energi. Det er derfor viktig å ha en grundig plan før det kjøpes inn mange batteribusser.
Scania har i over seks måneder kjørt en felttest på deres elektriske busser i Østersund i Sverige. Bussene blir ladet på endeholdeplassene via pantograf og strømmen kommer fra miljøvennlig produksjon. Nå er Scania klare for serieproduksjon av deres elektriske bybuss.
– Vi har en oppetid på de elektriske bussene som er helt på linje med dieselbusser, sier Kari Rådström, sjef for Scania busser og turbusser. Hun er veldig fornøyd med resultatet etter felttesten i Østersund. Men hun legger ikke skjul på at det er viktig med en god plan før en kjøper inn elektriske busser i stor skala.
Rådström understerker at batteribusser bare er effektive for å dempe karbonutslipp hvis lading av elektrisitet genereres gjennom ren energi og at det derfor er viktig å legge en god plan for overgangen til elektrisk bussdrift.
– I ulike deler av byen vil det være forskjellige behov. Vår elbuss har sin plass i indre bykjerne, men i forstedene og i trafikken mellom indre bykjerne og forsteder, har vi andre løsninger som vi mener er mer egnede. Busser som drives av natur og biogas, samt våre hybridbusser vil her være bedre egnet, sier hun.
Dette begrunner hun med det store behovet for batterier i en buss som skal kjøre lengre enn selve bykjernen, og det store behovet for strøm som en slik busspark vil kreve. I Norden er strømmen produsert med hjelp av vannkraft, men i flere andre land er det fremdeles kullkraft som dominerer.
Felttesten i Østersund fortsetter fremover. Og tilbakemeldingene fra publikum er gode.
– De liker å kjøre med våre elektriske busser. Bussene er veldig komfortable og stille, sier Rådström.