Aust-Agder vakler i valg av hybridteknologi

For en tid siden vedtok Aust-Agder Fylkeskommune at det skulle satses på ti hybridbusser på linje 1 i Arendal. Scania, som har levert bussene til selskapet som kjører i området, så ut til å være det naturlige valgte. Men nå har valg av hybridteknologi lagt skjær i sjøen.

Scania var mer eller mindre klar for å levere ti hybridbusser til et miljøprosjekt på linje 1 i Arendal. Dieselbusser som allerede var i bestilling skulle byttes ut mot hybridbusser. Nå er dette satt noe på vent. Aust-Agder Fylkeskommune har hatt saken oppe til ny diskusjon og endret ønskene for hybridteknologi.

Nå ønsker fylkestinget å prøve ut ladbare hybridbusser, noe Scania for tiden ikke har i produksjon. Men selv om Scania ikke per dags dato har slike busser i serieproduksjon, sier de i følge Agderposten seg villig til å teste ut ladbare hybridbusser i Aust-Agder.

Hva som blir det endelige valget er enda ikke klart.

Samtidig vurdere LL Setesdal Bilruter, som er operatør i store deler av Aust-Agder, å gå over til moderne biodiesel fra Esso på deres tankanlegg på Moland Park i Arendal. Esso har sakt seg villig til å levere drivstoffet.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.