Førerløse busser i trafikk
Bussen skal kjøre i skytteltrafikk på strekningen mellom Fornebu S og Storøya fra mandag 18. juni og ut august. Bussen kjører alle dager mellom kl. 10 og 18, og turen er gratis.
Den første turen gikk allerede fredag i sist uke. Da tok artistene Hkeem, Eddy X Zino og Linda Vidala den selvkjørende bussen deler av veien ned til sin minikonsert ved Storøyodden badeplass.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og konsernsjef i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj stod for den offisielle åpningen. Som skjedde fra scenen i forbindelse med konserten.
Løser et transport- eller parkeringsproblem?
På fine dager kan det være trangt om parkeringsplassen ved Storøyodden badeplass. OBOS er nysgjerrige på om bussene kan bidra til at flere reiser kollektivt til stranden i sommer.
– OBOS har ikke planer om å drive busselskap på lang sikt, men vi ønsker å finne ut om selvkjørende busser kan løse et transportbehov for folk. Et av hovedspørsmålene vi stiller oss er om slike busser, kombinert med bil- og sykkeldelingsordninger, kan gjøre det mulig å klare seg uten privatbilen, sier konsernsjef i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj.
Sikkerheten er godt ivaretatt
Den elektriske bussen styres med kunstig intelligens. Den kjører i lav fart og stopper for alt av hindringer. En vert om bord ønsker passasjerene velkommen og kan svare på spørsmål.
Kompetanse på autonome transportløsninger
Konsulentselskapet Acando står bak introduksjonen av selvkjørende minibusser til Norge og har markedets mest kompetente miljø innen Smart Mobility og autonome transportløsninger. Acando er prosjektleder i dette prosjektet, og bistår i alle fasene; fra å definere tjenestetilbud, til å tilrettelegge og gjennomføre piloten. Det er Acando som har mottatt tillatelse for gjennomføring av utprøving av selvkjørende minibuss på Fornebu, og Acando har det overordnede ansvaret for pilotruten.
Prosjekt også i Stavanger
På Forus utenfor Stavanger kjører en tilsvarende buss mellom bedrifter og arbeidsplasser i området. Bussen kjører blant biler og lastebiler i en hastighet på 12 kilometer i timen og den har kun lov å ha med seks passasjerer. For at denne bussen skal kunne kjøre på offentlig vei har den alltid med en yrkessjåfør ombord. Denne personen har mulighet til å stoppe bussen om nødvendig og eller påse at alt går som det skal.
Bussen kjører i fast rute mellom Tvedt-senteret og Forus sportssenter.
– Bussen har vært full stort sett hele tiden, forteller kommunikasjonssjef Grethe Skundberg i Kolumbus til Aftenbladet etter den første dagen.
Planen er at den skal øke hastigheten på sikt og at den erfarne yrkessjåføren som i dag må være med bussen, kan gjøre andre oppgaver enn å være ombord.