Hamar ønsker seg elektriske busser
Hedmark Trafikk ønsker med et testprosjekt basert på de daglige kjørelengdene på bybusslinje 1 på Hamar å kjøpe inn tre elektriske batteribusser.
For å få en realistisk test vil Hedmark Trafikk gå til innkjøp av tre elektriske busser, hvorav minimum to busser skal være i drift til enhver tid, står det å lese på Doffin.no
Det er valgt depotlading som lademetode. Bussene lades på depot på nattetid og eventuelt på dagen ved behov. Strøm frem til ladeinfrastrukturen til bussene vil Hedmark Trafikk sørge for.
Det vil si at Hedemark Trafikk ser etter batterielekrtiske busser. Dette er i tråd med hva flertallet av busselskapene i Europa har svar i en undersøkelse. Der kom det frem at det normale snittet på antall kjørte kilometer per dag er rundt 220 kilometer og at selskapene ønsket seg busser som greit klarte denne distansen uten behov for pantograf- eller induksjonslading underveis.
Planlagt testlinje til prosjektet er bybusslinje 1 som har en lengde på ca. 22 km. Avstanden fra knutepunkt Hamar skysstasjon til depot er ca. 1 km. Kontrakten i Hamar vil gjelde for fire år med opsjon på 2+2+2 år, totalt 10 år.