Så ble det elektrisk jul i Oslo

Få dager før jul så ble Oslos første elekteriske busser satt i trafikk. Bussmagasinet ble med på den aller første turen med 31E bussen fra Grorud T til Fornebu. Nobinasjåfør Fayaz Ahmed fikk æren av å kjøre den aller første turen med passasjerer fra Grorud til Fornebu med leddbussen.

Pilotprosjektet med elektriske busser i Oslo er nå offesielt satt i gang. 11. desember ble den første turen med passasjerer på Norgesbuss sin Solaris Urbino Electric gjennomført. Den 18. desember gikk den første passasjeren ombord i linje 74 fra Mortensrud til Vika, også den med Solaris Urbino Electric. Og den 21. desember klokken 08.00 gikk avgangen fra Grorud T med linje 31E til Fornebu med passasjerer. Den kjøres med BYD 18 meter leddbuss.

Med første elektriske leddbuss på veien, har alle de tre operatørene som deltar i Oslos elbusspilot, startet kjøring med elbuss i ordinær rute. Norgesbuss og Unibuss benytter i sine piloter underveislading med pantograf, og det er første gang at det tas i bruk i ordinær drift i Norge.

Først ute
Norgesbuss har kjørt elbuss på linje 60 siden første tur gikk fra Vippetangen til Tonsenhagen mandag 11. desember. Stian Nandrup var aller første passasjer, og han ble ønsket velkommen ombord til en utslippsfri reise av miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg. Hun sa at det var en stor dag for Oslo å få første elbuss i ordinær rutetrafikk og et viktig bidrag til at Oslolufta skal bli renere og sunnere å puste inn.

– Gratulerer til Oslo for startskuddet på elektrifisering av busslinjene i byen. Norgesbuss er stolt og godt fornøyd med å ha satt i drift den aller første batterielektriske bussen i Oslo, sier administrerende direktør Atle Rønning i Norgesbuss.

Mandag 18. desember kjørte Unibuss med sin første elbuss fra Mortensrud til Vika. Denne testen vil gi relevant læring med kjøring i bakker opp mot Ekeberg og kjøring i tettbygde strøk.

– Endelig har vi plugget i stikkontakten på de første elbussene våre på linje 74. Vi er glade for å kunne tilby de reisende et langt mer stillegående og komfortabelt reisetilbud, og håper bussene faller i smak hos passasjerene. Unibuss har stor tro på at elbusser er fremtidens kollektivløsning, og ser frem til å få gode erfaringer med drift av elbuss, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

Fin opplevelse
Klokken 08.00 trillet BYD sin fullelektriske leddbuss inn på bussterminalen på Grorud i Oslo. Dette er første gang det settes en elektriske leddbuss i drift i Norge og faktisk den første BYD leddbussen bygget for Europa. Bussen har byggnummer 00001 og er dermed unik. Bussmagasinet har fulgt produsenten fra bestillingen til ferdig levert produk. I august var redaktøren på fabrikken og fikk sett nærmere på bussen som da var under bygging.

Så det var spesielt å få bli med på den aller første turen i trafikk med passasjerer. Det med en temperatur ute på minus ni grader og snø på veien. Bussen varmes opp innvendig ved ekstra hjelp av en varmer som drives av syntestisk drivstoff HVO. Den varmer en væske som blir sendt gjennom bussen vis varmeregister. Så temepraturen vil være stabil og god selv under tøffe vinterforhold.

Første passasjer var Zeilab Alkhatib som skulle til Herleb. Skolejenta ante ikke at hun var første passasjer ombord i bussen, før representant fra Ruter, Jon Stenslet og Jan Voldsdal fra Nobina kom bort og gratulerte henne. Hun var godt fornøyd med å ta turen i en stille og miljøvennlig buss.

På slutten av året kommer det en elektrisk leddbuss til fra kinesiske BYD. De to 18-meters leddbussene skal kjøre på linje 31 og 31E, som er landets tyngste linje med ca. 15 millioner påstigende kunder i året, og ca 50.000 daglige reisende.

– Vi ser frem til å få verdifulle erfaringer med disse klimavennlige og stillegående bussene.Linje 31 blir med dette første linje som har et slikt konsept i Norge. Vi i Nobina er veldig fornøyde med å få være med på å drive det grønne skiftet i Oslo i samarbeid med Ruter. Dette er et nyskapende bidrag til kollektivtrafikken i Oslo, sier administrerende direktør i Nobina Jan Voldsdal.

Turen til Fornebu gikk helt uten utfordringer. Passasjerene skrøt av komforten til representantene fra Ruter og Nobina. Noen bemerket at den var så stille og andre var fornøyde at det nå var kommet fullelektriske miljøbusser til Oslo.

Nobinasjåfør Fayaz Ahmed fikk æren av å kjøre den aller første turen med passasjerer fra Grorud til Fornebu med leddbussen. Han var godt førnøyd etter jomfruturen og hadde bare godord å si om bussen.

– Den er god å kjøre. Og den er ikke bare helt stille, den har heller ikke noen viberasjoner, slik som dieselbussene ofte har. Så jeg er veldig fornøyd med turen, sier Ahmed til Bussmagasinet. At den også er lettkjørt, kunne han bekrefte. Han hadde fått en kort opplæring av representanter fra fabrikken dagen før avgang.

– Den er helt klart lettere å kjøre enn andre type busser som ikke er elektriske, sa Ahmed etter første tur.

Fakta om elbusspilotene

  • Elbusspilotene har to års varighet.
  • Samlet kostnadsramme for pilotene er på 43 millioner kroner totalt.
  • Elbuss har i dag ca. dobbel pris av ordinær dieselbuss, med betydelig lavere drivstoffkostnader


Norgesbuss:

  • Oppstart kjøring på linje 60 mandag 11. desember 2017.
  • Linje 60 går mellom Vippetangen og Tonsenhagen, som er en rute på ca 12 km.
  • I piloten skal det kjøres med to batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter.
  • Batterikapasiteten er på 125 kWh.
  • Forventet rekkevidde er mellom 55-95 km avhengig av temperatur og føreforhold.
  • Hurtiglading på endeholdeplassen på Vippetangen, med forventet lading i 6-10 minutter med 400kW via pantograf på bussen fra Schunk og lademast fra Eko Energetyka.


Unibuss:

  • Oppstart kjøring på linje 74 mandag 18. desember 2017.
  • Linje 74 går mellom Mortensrud T og Vika, som er en rute på ca. 15 km.
  • I piloten skal det kjøres med to batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter.
  • Batterikapasiteten er på 75 kWh.
  • Forventet rekkevidde er 45 – 65 km avhengig av temperatur og føreforhold.
  • Hurtiglading på endeholdeplassen på Mortensrud T og etter hvert i Vika i cirka 5-8 minutter med 300kW via pantograf fra Siemens.


Nobina:

  • Oppstart kjøring på linje 31E torsdag 21. desember 2017.
  • Linje 31 og linje 31E går mellom Grorud/Tonsenhagen og Snarøya, som er mellom 17 og 24 km lang.
  • I piloten skal det kjøres med to batterielektriske leddbusser på 18 meter.
  • Batterikapasitet på 307 kWh.
  • Forventet rekkevidde er 180 – 230 km avhengig av temperatur og føreforhold.
  • Bussene lades med 80kW for hver buss på bussanlegget på Jernkroken om natten og på dagtid mellom vognløp.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.