Nyhet: Irizar i6s
Kun et år etter at i8 ble lansert på FIAA Madrid kommer en oppgradert versjon av i6. Nye navnet blir i6s og den deler mye med storebroren.
Den nye i6s har adopteret mye av det estetiske fra storebror i8 som ble lansert høsten 2015. Og allerede er nye i6s under bygging til norsk kunde for levering påsken 2017.
Forutenom designen fra i8 så deler også i6s en rekke inovative løsninger innen komfort og sikkerhet fra sin storebror. En av nyehtene er at hovedlyktene er av LED teknologi for bedre lys og mindre strømforbruk. Den har også fått adaptiv cruise controll og aktiv bremseassistent.
Førerplassen er endret fra tidligere i6. Den er romslig og designet for best komfort og arbeidsmiljø. Bussen er lett å manøvrere og en får opp all nødvendig informasjon i instrumentbordet. Irizar har stor fokus på førermiljø. Godt førermiljø gir bedre arbeidsvilkår, bedre kjørekomfort og som igjen gir bedre komfort for passasjerene.
I passasjerdelen av bussen finner vi nye seter som er hentet fra i8. Alt fra komfort til setejustering er blitt forbedret fra tidligere versjon. En forbedret klimaanlegg er også med å øker komforten i bussen.
I 2017 blir det krav om sterkere konstruksjon ved rundvelt. Den nye R66.02 direktivet blir gjeldene og dette kravet tilfredstiller Irizar på alle sine modeller, også i6s. Dette har de klart å løse med bruk av ulike ståltyper, som gir bedre styrke. Med å optimalisere konstruksjonen, har de også klart å senke totalvektene. Noe som igjen gir lavere forbruk og lavere innvendig støy.
Irixar i6s blir levert i tre 2-asklede versjoner på 10.8, 12.2 og 12.9 meter, samt en 13.22 meter selvbærende konstruksjon. Tre tre-akslede versjoner kommer i lengder 13.22, 14 og 15 meter.
Magnus Reiser AS er blant de første som får levert Irizar i6s bygget på Scania chassis. Han skal til Spania i desember å se på nybussen. Hans nye buss blir tre-akslet versjon på 14 meter levert til påske 2017. Dette er den fjernde nye Scania med Irizar påbygg Magnus kjøper siden han startet for seg selv.