Nyhet: Neoplan Tourliner

En av de store nyhetene på IAA messen i år er Neoplan Tourliner. Modellen tar over etter første generasjon som kom i 2003. Det oser av Neoplankvalitet og kundene virker begeistret over resultatet.

Designer Michael Streicher har gjort det igjen. Mannen bak flere Neoplanmodeller og også kjent for den moderne designen til tidligere Viseon, har nå designet en flott oppgradert utgave av Tourliner.

Første Neoplan Tourliner kom i 2003 og var på mange måter en MAN Lion’s Coach med en smule Neoplanpreg. Nå har designer sammen med Neoplankonstruktører tatt frem en turbuss som passer perfekt inn i Neoplan sitt program. Bussen har fått det særpregne designet som kjennetegner premiummerket i MAN familien. Bussen kommer i flere lengder, både i to- og treakslet versjon.

Alt fra førermiljø til passasjerkomfort er løftet fra tidligere utgave. Førerplassen er moderne og med høy grad av komfort. Gulvet gjennomgående i bussen er flatt, men med en liten stigning og midtgang helt fremst. Kudene ønsket seg en midtgang gjennom bussen, men da denne, som forrige modell, er basert på skjelettet til Lion’s Coach så ble det ikke mulig med nedsenket midtgang. Bussen kan ellers på lang vei tilpasses hver kunde inviduelt.

Setene er av høy komfort med utgang for USB kontakt. Kaffebord er ikke lenger kun til å sette kaffekoppen på. Dette er designet for også å passe Ipaden perfekt. Musikk- og informasjonssystemet i bussen er nykonstruert og tilpasses kundene inviduelt.

Den korteste versjonen av Tourliner er på beskjedne 12.1 meter og med en høyde på 3.84 meter. Bussen kan tilpasses seteløsninger opp til 53+1+1 seter. Bagasjekapasitet er rundt 10m3. Motoren er MAN D2676 LOH på 420 til 460 hestekrefter. Den kan leveres med seks-girs manuell girkasse, men vi velger å tro MAN TipMatic som er en automatisert 12 trinns girkasse er det naturlige valget i denne bussen.

Neoplan Tourliner C er en tre-akslet utgave på 13.4 meter. Den leveres også med MAN D2676 LOH motor som yter 460 hestekrefter og 2300Nm, men kan også leveres med en mer effektfull motor på 2500Nm. Denne kan fås i seteløsninger opp til 57+1+1 seter.

Neoplan Tourliner L er den største utgaven med en lengde nær 14 meter og tre aksler. Motoralternativet er likt som Tourliner C hvor det er to motorutgaver på samme hestekrefter, men med to forskjellige Newtonmeter.

Modellen tilfredstiller de kommende kravene til veltesikring R66.02 som er gjeldene fra utgagen av 2017. Bussen leveres også med de meste av sikkerhetsløsninger som Adaptive Cruise Control ACC, Anti-skrens ASR, Bremse assisten BR, Nød bremse system EB, Elektronisk stabilitetsprogram ESP, Dynamisk stabilitetskontroll DSP, Lane Guard System LGS. I tillegg kommer den med den nye motorløsningen som tilfredstiller den kommende Euro 6c. Det er en mer detajert utslippstyrt kontrollenhet på motoren. I tillegg kan vannpumpen kombles ut for å raskere oppnå riktig motortemperatur, samt spare drivstoff.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.