Stor interesse for Hybricon fullelektriske busser

Konkurransen blant bussprodusenter som lager el-busser blir tettere og tettere. Flere merker har markert seg tydelig i el-bussmarkedet allerede, mens andre er nye og ikke fult så anerkjente enda. Hybricon er en el-bussutvikler som holder til i Umeå i Sveige. En av de store utfordringene med å komme som ny inn på et allerede etablert marked, er å levere et produkt som yter den tilgjengeligheten, kvaliteten og prisen som kunden ønsker.

Ett av de største kravene kunde stiller til en bybuss, er at den skal være tilgjengelig. Det er viktig at produktet holder, og at bussen er på veien fremfor å stå på verksted. Da Hybricon levert sine første prototyper av el-busser til Umeå, hadde bussene en tilgjengelighet på litt over 70%. I denne fasen var det mye testing parallelt med kjøringen, så det medførte seg mer nedetid enn vanlig. Nå er bussene fult funksjonelle, og tilgjengelighet er på hele 91,5%. Det er umulig å ha 100% drift på et kjøretøy, da det må inn til service og vedlikehold en gang i blant.

– Våre el-busser har like høy tilgjengelighet som dieselbussene i Umeå, sier Lars Björk som er utviklingssjef i Hybricon.

Bygger busser i Tsjekkia
Hybricon tegner og designer sine busser fra Umeå i Sverige. Selskapet er i en for liten skala til at de kan bygge bussen selv. Hybricon sender sine 3D-tegninger til sin samarbeidspartner i Tsjekkia som bygger bussen. Til nå har Hybricon bygget busser hos en polsk bussprodusent med navn AMZ Kutno. Selskapet ønsket å se seg om etter en ny samarbeidspartner, og reiste rundt for å finne en egnet bussbygger til sine busser. Hybricon lager busser for fremtiden, og ønsker at produktene de leverer skal være av holdbart materiale. Etter å ha besøkt flere europeiske bussfabrikker, tegnet dem avtale med tsjekkiske Ekova Electric. Fabrikken har bygget trollybusser og lignende i over 40 år. Ekova har fult av elektrikere og teknikere på huset som er spesialister på å bygge busser med lang levetid. Fabrikken lager sterke og gode busser som er godt sammenskrudd.

Moduler
Det er viktig for Hybricon å holde all produksjonen av el-drift og drivlinje hjemme i Sverige. På kontorene i Umeå jobber det rundt 30 personer som er teknikere, elektrikere og kontorpersonale. Disse utvikler, designer, gjør vedlikehold og selger bussene, mens all produksjon vil i fremtiden skje på fabrikken til Ekova i Tsjekkia. Alle komponenter som utvikles i Umeå bygges i moduler. Dette er for å gjøre vedlikeholdet av bussen så enkelt som mulig. Skulle det bli behov for å bytte en del, er det bare å ta den ut og erstatte den med en ny. De ulike modulene er laget med hurtigkobling, så det er raskt og enkelt å bytte modul. Dette bidrar til at bussen får kortest mulig tid på verksted når bussen behøver service. Resten av bussen består av kjente merkevarer fra blant annet ZF, så dette er komponenter verkstedene kjenner til fra før.

– Verksted rundt om i Europa er gode på dieselbusser, men enda er det usikkerhet rundt el-busser. Om bussen får ståtid på verksted, så er det ikke den elektriske modulene som tar tid, sier Lars Björk.

Temperatursterke batterier
Hybricon spesialiserer seg på å møte nordiske klimaforhold med elektriske busser. Selv holder selskapet til i Umeå i Sverige som kan ha skikkelig kalde vintre når kulda setter inn. Svenske Hybricon jobber så godt det lar seg gjøre for å eliminere alt som heter diesel i sine busser. I stedet for å ha en dieselgenerator om bord i bussen som drifter varmesystemet, har Hybricon installert en varmepumpe som resirkulerer restvarmen fra batteriene og el-systemene. Bussene er godt isolert, og holder seg varme i temperaturer helt ned til minus 15 grader uten å koble inn en dieselgenerator. Ved kaldere temperaturer kobler en dieselgenerator inn for å holde i gang de elektriske komponentene. Alle systemene i bussen er overvåket, og nesten 300 punkter overvåkes i sanntid fra kontoret til Hybricon.

– Målet er at bussene skal alltid gå, sier Roger Enquist som er innkjøpssjef hos Hybricon.

Batteriets levetid kan overvinne bussens
Hybricon benytter seg av Litiumbatterier i alle sine busser. Batteriene er fult av fordeler som rask ladning, lang levetid, høy sikkerhet og god håndtering av varmt og kaldt klima. Disse batteriene har en forventet levetid på hele 15 år, noe som er mye bedre enn mange av sine batterikonkurrenter. En buss er ofte beregnet til å leve rundt ti år, så Hybricon tror at batteriene vil overleve bussene de produserer. Selskapet er i gang med å tenke ut hva de kan bruke batteriene til når bussene er ferdige, mens batteriene enda har mer tid igjen. Hvert batteri tåler 25 000 ladesirkler, noe som tilsvarer et bruk på omtrent 15 år. Bussene hurtiglades med 650 kilowatt på bare tre minutter. Hybricons første prototyper er blitt driftet i Umeå i to år, og enda har ikke batteriene hatt noe effekttap. Det er et godt tegn. Men hvordan de oppfører seg om åtte år, er det ingen som vet enda, da teknologien er enda for ung.

– Vi vet at batteriene er tunge, men vi velger dem for deres driftsstabilitet og livslengde, sier en selvsikker Lars Björk som føler seg trygg på at teknologien skal holde også i fremtiden.

Stor interesse for bussene

Hybricon har reist rundt til flere busselskaper i Norge og Sverige og presentert sine produkter til potensielle kunder. Til nå har interessen vært stor under sine besøk, og Hybricon håper og tror at de vil selge busser til både Norske og Svenske selskaper i løpet av 2017. Hybricon har allerede skrevet kontrakt med et selskap i Sverige, og nå håper de at Norge vil følge etter. Norge har en høy interesse for el-prosjekter, og flere norske busselskaper har vist interesse for å se nærmere på Hybricon sine el-busser. Nå jobber selskapet med å etablere et servicenett i Norge, slik at det enkelt og greit kan bli utført vedlikehold på bussene også her hjemme. Hybricon ligger trolig litt over sine konkurrenter i pris, men selskapet håper at de kan vinne anbud på driftssikker og skandinavisk teknologi.

– Det føles trygt å være forbi prototypprosjektet og kunne selge serieproduserte busser nå som vi går ut på det svenske markedet, sier Lars Björk.

Godt fornøyd med bussen
Hybricon leverer busser på 12 og 18 meter. Det er kun Umeå som har busser fra Hybricon i drift, og av de 9 prototypebussene som er i drift, er tre av dem leddbusser. Leddbussene er utstyrt med to drivaksler, noe som gjør at bussen har firehjulstrekk. Mens de andre bussene sliter på vinterføre, kommer leddbussene seg frem uansett vær og føre. Sven Andersson er en av sjåførene som kjører de elektriske bussene i Umeå. Andersson har kjørt buss i 25 år, og sier at el-bussene er en drøm å kjøre. De elektriske drivakslene fra Ziehl-Abegg fragir seg ingen lyd, og bussen er godt skrudd sammen. Umeå er en av de mest voksende byene i Sverige, og sentrum sliter med dårlig luftkvalitet. Kommunen jobber derfor med å få all kollektivtrafikk bort fra fossilt brennstoff innen 2020. Umeå Kommune drifter Hybricon sine busser via Nobina i Umeå, og kommunen har vært en hard kunde som har stilt strenge krav. I 2019 skal Umeå ha 25 nye el-busser i drift, og Hybricon håper at de kan være med i kampen om å vinne det neste store el-bussanbudet i sin egen hjemby.

– Hver gang jeg ser el-bussen stå på skiftplanen, gleder jeg meg ekstra mye til å gå på jobb den dagen, sier en fornøyd Sven Andersson