Mercedes-Benz demonstrerer CapaCity L i Norge
I dag kunne Unibuss i samarbeid med Mercedes-Benz Norge ta med pressen på prøvetur igjennom Oslos gater med en CapaCity L. Bussen som kan ta opp til 190 passasjerer. Den ultimate løsninger på enkelte ruter i Oslo og andre større byer i Norge.
Den grensesprengende leddbussen på 21 meter har fire aksler, og er den lengste leddbussen som er laget uten med bare ett ledd. Bussen vil bli synlig på norske veien frem til like før 17. mai. Prøveturene vil fortsette i Trondheim, Bergen og Stavanger i ukene som kommer fremover.
Unibuss fikk æren av å være første busselskap i Norge til å kjøre den 21 meter lange leddbussen på norske veier. Bussen kom til Norge med Color Fantasy onsdag 27. april, og bare timer senere, var Unibuss, Mercedes-Benz og Norges pressekorps om bord på prøvetur. Ruten ble kjørt langs linje 20 fra Galgeberg til Skøyen, forlenget med linje 31 ut til Fornebu og tilbake til sentrum via motorveien. Bussen bestod alle tester, og det var ingen problem å manøvrere seg igjennom Oslos bygater
CapaCity er en allerede velkjent bussmodell fra Mercedes-Benz, men vi har enda ikke sett denne i trafikk noen steder i Norge eller Skandinavia. Nå er superbusser veldig aktuelle, og det er stadig økende fokus på passasjerflyt inn og ut av bussene. Den nye utgaven av CapaCity er blitt 21 meter lang, i forhold til 19,5 meter som bussen var før. Dette fører med seg en økning av kapasitet, og det blir plass til fem dører for maksimal passasjerflyt inn og ut av bussen.
I følge sjåfør Eva Schnell så var bussen lett å manøvrere gjennom Oslo sine gater, tross sine 21 meter.
Sist Mercedes-Benz teste CapaCity i Norge, var for 8 år siden. Den da 19.5 meter lange bussen var på en rundreise i Norge og fikk også prøvd seg på skikkelig vinterføre, uten de store bekymringene for sjåførene.