Smaken av Tyrkia
Tyrkia innførte fra i år Euro VI på alle nye busser. Derfor var interessen stor i forkant av årets Busworld messe i Tyrkias største by, Istanbul. Nyhetene stod i kø på åpningsdagen.
Euro VI motorer har vi hatt i noen år hjemme, men Tyrkia har ventet med å innføre de strenge reglene til utslipp fra tyngre kjøretøy. Men fra dette året må alle nye busser og turbusser tilfredstille de nye kravene. Derfor var interessen stor i forkant av årets messe.
De aller fleste leverandører av små og store busser er tilstede. Dette er samlingspunktet for bransen. Ikke bare i hjemmemarkedet, men hele Europa og Midtøsten.
En rekke små og store nyheter ble avduket på åpningsdagen. Temsa viste frem ny utgave av Opalin, som det er solgt noen stykker av i Norge. Samt deres 12 meter bybuss, Aveny. Alle modellene har nå fått Euro VI motor.
Temsa Maraton er også en nykommer. Bussen har en rekke linjer og detaljer som en kan kjenne igjen fra det tyske premiummerket Setra. Ved første øyekast kan en på avstad tro at det er en Setra som står langt der fremme, men det er kun linjene og dekoren som minner om tyskeren. Innvendig er gulvet flatt og den er mye enklere innredet og har mer plast detaljer.
Uansett så har Temsa best seg på at de vil kjempe om turistbussmarkedet med store solide busser. De har dessverre ikke klart det i Norge, enda. Selv etter flere forsøk. I Tyskland og Frankrike øker salget.
Akia Hess har til nå vært et totalt ukjent bussmerke. Men i dag lanserte de en av årets største nyheter og kommer garantert til å bli husket. En 25 meter lang dobbelleddet bybuss med plass til totalt 290 passasjerer, hvorav 261 av dem må stå.
Bussen har ufattelig mange hjul og dører. Bussen er bygget etter inspirasjon fra VDL Phileas og er ment til bruk på Bus Rapid Transit BRT linjer. Noe som Istanbul er store på.
BMC viste frem den mest ekslusive bybussen noen sinne. En «rally-versjon» av en bybuss med super-komfortable stoler. Bussen er mer et blikkfang enn et produkt for bybruk. Men den vakte stor oppmerksomhet og det finnes sikkert en eller annen sjeik en plass i midtøsten som ønsker seg slik en buss i flåten.
To-Jo som vi kjenner som minibussbygger fra Østfold er fremdeles aktive i Tyrkia. De var på plass med flere minibusser av ekslusiv type.