Prøvekjørt: VDL FDD2-141

Dobbeldekkermarkedet i Europa har mer eller mindre eksplodert de siste årene. Mye av dette er grunnet frislipp av ekspressbussmarked i Tyskland, Frankrike og Italia. VDL har fulle ordrebøker og allerede er produksjonen av nye FDD2 i gang. Vi har nå fått prøvekjøre bussen og den står til forventningene.

VDL har fulle ordrebøker og i år blir det produsert rundt 70 dobbeldekkere fra den nederlanske bussprodusenten. Hele 35 av disse er av nye VDL FDD2. Grunnen til den store etterspørselen er åpningen av ekspressbussmarkedet i Tyskland, Frankrike og Italia. Flere og fler selskaper ser fordelen med å benytte dobbeldekker på ekspressbusskjøring. Og så her i Norge dukker det opp flere og flere slike busser.

Fordelen med å benytte dobbeldekker på ekspressbusslinjer er at den tilfredstiller krav til universell utforming uten å ha behov for rullestolheis. Bussene har en kapsitet opp mot nær 100 sittende passasjerer fordelt i to etasjer.

VDL lanserte sin nye dobbeldekker FDD2 på Busworld messen i 2015. Bussen har allerede nå blitt en suksess med en rekke forhåndskjøp, selv uten å ha prøvekjørt bussen.

DSC_4107Nye dobbeldekkeren til VDL kommer i to lengder. FDD2-130 på 13.08 meter og FDD2-141 på 14.14 meter. Begge bussene kan utstyres for både tur- og rutekjøring.

Både frontoverheng og overheng bak er identisk på begge lengdene. Det er kun hjulavstanden som er lengre på storebror. Front: 2,28 meter. Bak: 3.11 meter. Hjulavstad mellom for- og drivaksel: 6.19 meter (FDD2-130) og 7.22 (FDD2-141). Avstand mellom driv og boggi: 1.50 meter.

Høyden er på fire meter blank og den er 2.55 meter bred. Totalvekten på begge modeller er 26.000 (teknisk vekt: 26.500kg). Bagasjekapasitet er mellom 8.8 til 9.3 kubikk.

Begge modeller leveres med DAF MX-13 375 som yter 510 hester og denne er koblet sammen med ZF As-Tronic med 12 gir. ZF Intarder er standard.

Testbussen er FDD2-141 med 75 sitteplasser totalt. Men den kan også levers med totalt 96 sitteplasser, da uten kjøkken og toalett. Rullestolplasser kan leveres med rampe ved midtdør.

Førsteinntrykket er bra. Bussen har et lyst og trivelig interiør. Det er mye treverk i bussen og her har VDL hentet inspirasjon fra nordisk design.

DSC_4135Setene er trukket i to-farget skinn. I første etasje finner vi flere sittegrupper, og i andre etasje er alle setene i kjøreretning med god beinplass. Takhøyden er god i første etasje. Ca. 183 cm, men diverse høydeforskjell på gulv gir ulik høyde gjennomgående. I andre etasje er høyden begrenset til rundt 175 cm. Men den er lett å forflytte seg gjennom og virker ikke trang om en sammenligner det med dobbeldekkere på markedet.

Trappene både fremme og i midten er brede og godt opplyste. Trinnene passer godt også til de som er litt dårlig til bens. Og det er godt med håndtak hele veien opp.

Guidestolen er også komfortabel og har en sittepute som automatisk slår seg opp når en forlater sitteplassen. Fremfor guiden finnes et utfellbart brett som kan benyttes til arbeidsbord.

Førerplassen er romslig og fungerer bra. Det er gode justeringsmuligheter og testsjåføren på 175 cm måtte ha førerstolen på nest fremste plassering. Alt av knapper er nøye plassert, men håndbremsen sitter langt nede på venstre side og er vanskelig å nå når setet er langt fremme og armlene er nede. Dårlig plassering når en vet at dette også er en nødbrems.

DSC_4113Ellers var alt av brytere og utsikten fra førerplassen veldig bra. En kan tydelig se alle fire speil uten å flytte hode frem. Dette er noe VDL har hatt stor fokus på. Både A-stolpen og taket ved førerplassen er endret på. Bedre utsikt og muligheter til å se alt som skjer fremfor sjåføren.

Motoren høres knapt i første etasje. Selv i høy hastighet. Men girkassens programvare er ikke myk nok for turkjøring. Den girer hardt og trolig er dette en justerings sak.

Bussen har god stabilitet, tross sine fire meter høyde. Den ligger bra på veien og krenker lite. Det er tydelig at fabrikken har lang fartstid som produsent av dobbeldekkere. I tillegg er det en fordel å ha kort overheng, samt lang hjulavstand, både mellom for- og drivhjul, men også mellom driv- og boggihjul. Dette gir god komfort.

Testsjåføren fikk også oppleve bussen som passasjer under fart. I første etasje var støyen svak, kun noe hjul og akselstøy trengte inn i bussen. Men det skal legges til at bussen var utstyrt med vinterdekk. Sammenlignet med Synergi, som er forgjengeren, er denne vesentlig bedre.

DSC_4136Oppe fremme er utsikten bra. Støyen er svak, men jo lenger bak man gikk, desto mer støyet den. Det var en del støy fra trafikken utenfor som kom via luftkanal og sandwich-taket. Et problem som også finnes på Futura HD. Et mulig problemene med disse takene kan være at de er limt sammen med skum i mellom lagene. Noe som kan gi en «høytaler-membran» funksjon. Støy fra utsiden flyttes inn. Dette er tydelig merkbart når en kjører i tunnel. Noe vi har mye av i Norge. Fabrikken er klar over støyproblemet og jobber med løsninger. De bemerket også at testbussen er en tidlig produksjon hvor ting vil bli endret underveis.

Totalt sett var bussen meget bra og holder høy grad av kvalitet. Den ligger godt på veien, og ikke bare motorvei. Den har god kapasitet og kan tilpasses kundens ønske. To trapper som begge er på høyre side, gjør denne godt egnet til ekspressbusskjøring. Store lasteluker og dør, hjelper på lasting og lossing av bagasje. I tillegg gir to kraftige klimaanlegg frisk luft og go temperatur i hele bussen. Sjåføren har i tillegg eget klimaanlegg.

Den store, buede frontruten er med å senke luftstøy, samt forbruket. Noe forbrukstall har vi ikke fått enda, men trolig er disse også vesentlig bedre enn på Synergi.

DSC_5980

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.