Føreropplæring gir trafikksikre sjåfører
En bred evaluering av føreropplæringen viser at omleggingen i 2005 har fungert. Den nye opplæringen gir mer reflekterte og trafikksikre sjåfører og er med på å redde liv i trafikken.
I 2005 foretok Statens vegvesen en større omlegging av føreropplæringen i Norge. Hovedmålet var at opplæringen skulle være en god bidragsyter til nullvisjonsarbeidet. I tillegg skulle omleggingen bidra til bedre struktur og kvalitet.
– Det har vært en sterk nedgang i antall drepte og hardt skadde i trafikken, fra over 1200 i 2005 til 844 i 2012. Vi mener at god føreropplæring kan ha medvirket til den positive trenden, sier Bente Skjetne, leder for trafikkopplæringsseksjonen i Statens vegvesen.
Fornøyde elever
En viktig del av omleggingen var å forsterke bevisstgjøring og refleksjon i opplæringen med tanke på å påvirke til mer varige atferds- og holdningsendringer hos elevene. Elevene er godt fornøyd med den undervisningen de får og finner den både nyttig og lærerik. De opplever å ha fått god forståelse av hvor krevende det er å bli en god sjåfør, og hevder at opplæringen har skapt et godt utgangspunkt for å bli en reflektert sjåfør.
Dyktige trafikklærere
Trafikkskolene er fornøyd med læreplanen, og evalueringen viser at opplæringen i stor grad oppfyller læreplanens intensjoner. De beskriver imidlertid at det tar tid å planlegge og endre undervisningen for å kunne utnytte det potensialet som læreplanen gir. Trafikalt grunnkurs har vært evaluert tidligere. Den nye evalueringen viser at trafikklærerne har hatt god utvikling i sin undervisningskompetanse, med opplæring preget av elevorientering og -involvering.
Videreutvikling
Evalueringene viser at trafikklærerne i stor grad oppfyller læreplanens intensjoner, men det er fortsatt et potensiale i å utvikle lærerens undervisningskompetanse for å oppnå enda bedre trafikkopplæring. Et etterutdanningsopplegg for MC-lærerne med vekt på veiledning ser ut til å ha hatt positiv effekt. Statens vegvesen er nå i gang med å vurdere krav til liknende kompetansehevingstiltak for de andre klassene. – Vi vil se nærmere på det evalueringen forteller oss og videreutvikle opplæringen slik at den kan bli best mulig, sier Bente Skjetne.
Alle rapportene vil bli presentert på den Nasjonale føreropplæringskonferansen i Trondheim den 31. oktober og 1. november 2013. Konferansen samler nærmere 400 trafikklærere, sensorer, forskere og andre fagpersoner fra hele landet.