MAN og Neoplan møter fremtiden
MAN og Neoplan sine 2024 modeller er nå helt oppgradert med ny førermiljø og helt ny elektronisk plattform. I tillegg avslører nå MAN at ny full elektrisk batteriturbuss vil komme innen kort tid. Muligens er en prototype er klar allerede ved årsskiftet.
Fra og med nå skal alle nye busser og turbusser ha en rekke nye sikkerhetsløsninger som standard. Dette har gitt mange produsenter grå hår over de siste årene. Flere har valgt å utvikle helt nye modeller, andre har lagt ned enkelte modeller. Men MAN og Neoplan har videreutviklet dere allerede godt etablerte modeller med ny teknologi gjennom hele bussen.
Både MAN Lion’s Coach og Neoplan Tourliner er nå klare for markedet med helt ny elektronisk plattform. Det vil si en lang rekke nye sikkerhetsløsninger som både hjelper sjåføren og som er med å redusere faren for uhell og ulykker. Pressen fikk forleden mulighet til å teste disse systemene under et stort pressemøte i Østerrike.
Den nye elektronikkplattformen er grunnleggende basert på det velprøvde modulær teknologi i MAN lastebilserien.
Det forrige «Power Train Manager (PTM)» er erstattet av «Sentral Vehicle Manager» (CVM). Her er datakraften dobbelt så høy som før. Det er altså sentral kontrollenhet i drivverket og navet for alle kontrollenheter montert i kjøretøyet. De tidligere MUX-nodene i det CAN-kontrollerte systemet var også erstattet av kraftigere «Extended Input/Output Modules (EIOs)». Også alle andre kontrollenheter for individuelle systemer som dører, klimaanlegg, etc. har blitt erstattet med en ny, mer effektiv komponent.
Kort fortalt så snakker alle viktige komponenter sammen. I tillegg til å kunne fungere preventivt i forkant av en eventuell hendelse, så er også systemet utviklet for å hjelpe sjåføren til en bedre arbeidshverdag med flere elektroniske hjelpesystemer.
Aktiv filholder fungerer på flere måter. Den varsler om sjåføren er på vei over veilinjen, men den kan også føre deg tilbake ved å hjelpe til med styringen. Videre så er systemet med å gjøre styringen lettere. Det er MAN sitt dynamiske styresystem som en kan kalle det.
Aktiv bremseassistent er nå koblet opp mot fartholderen og en kan nyte godt av dette i tett trafikk. Bussen både bremser, stopper helt opp og akselererer automatisk. Det er bare å låse seg på bilen frem forbi og henge på.
Flere stilte spørsmål om de to andre turbussene til Neoplan, Cityliner og Skyliner. Svaret er at Cityliner er solgt ut og at det er et gap på rundt 12 månder før en kan få den med den nye elektronisk plattformen. Skylineren er klar, men var dessverre ikke med på årets store pressetreff. Men det er mer enn «bare» den elektroniske plattformen som er ny på Neoplan Skyliner 2024 edition. Også førerplassen skal ha blitt helt ny og større.
Selv om MAN valgte å kalle pressetreffet IAA-førpressemøte, så skal ikke MAN ha noen busser på årets nyttekjøretøymesse IAA i Hannover. Der stiller de ut med både varebil og lastebiler. Bussene de får vente til Busworld 2025. Og her er det mulig også en skikkelig spennende nyhet som skal vises frem.
MAN kunne avsløre at deres batterielektriske turbuss trolig er klar for å vises pressen ved årsskiftet. Og målet er at kunder skal kunne teste, og bestille den under Busworld i oktober 2025. Ryktene sier at det finnes norske kunder som allerede har skrevet seg på ordrelister. Og at både MAN og Neoplan blir sluppet som batterielektriske samtidig. Dette for å dekke hele markedet, både MAN og trofaste Neoplan kunder. Mer forblir en hemmelighet frem til den er klar.