MAN etablerer batteriverksteder rundt om i Europa
MAN Truck & Bus informerer i en pressemelding om at selskapet har planene klare for å etablere batteriverksteder rundt om i Europa. Ett av dem KAN komme i Norge.
Vi har tidligere meddelt at MAN har som mål å ta hånd om batterier til elektriske kjøretøy i størst mulig grad selv. Selskapet har allerede egen batterifabrikk i Tyskland, og nå ruller man ut verksteder for reparasjoner og resirkulering av batterier. De to første batterisentrene er allerede i drift, nærmere bestemt i Tyskland og Spania.
Videre vil det kommer reparasjonssetre i Italia, Danmark/Norge, Østerrike, Belgia, Nederland, Frankrike, Polen og Storbritannia, slik det uttrykkes i pressemeldingen. Vi vet ikke om Danmark/Norge betyr et reparasjonssenter i hvert land eller bare ett. Vi får vel snart se. I hvert fall uttrykker MAN at denne utrullingen skal skje i 2024 og 2025, så det er like rundt hjørnet.
Erfaringene fra de to reparasjonssentrene som allerede er i drift, vil selvsagt bli benyttet ved etablering i andre markeder. Og tiden er inne, mener MAN. Selskapet har mer enn 1000 batterielektriske busser i drift rundt om i Europa, i tillegg til over 2.400 elektriske varebiler. Antall elektriske lastebiler er foreløpig beskjedent, av typen MAN eTGM som ble lansert i 2020. Men nå er snart MANs eTruck-program markedsklart, og det er forventet et betydelig salg i årene som kommer.
Verdiskapning
MAN ønsker å beholde mest mulig av verdiskapning på batterisiden i eget hus. Reparasjonssentrene kommer til å ha flere funksjoner når det gjelder reparasjoner og resirkulering av batterier. På reparasjonssiden er hovedfokus å kunne forlenge levetiden på batterier til elektriske nyttekjøretøy. Det vil blant annet kunne skje gjennom utskifting av defekte batterimoduler. Batteriene vil altså kunne få et liv nummer to til bruk i kjøretøy.
Når batteriene ikke lenger egner seg i kjøretøy, kan de likevel ha god nok kapasitet til annet bruk, for eksempel som stasjonære batteripakker for å jevne ut produksjonssykluser i sol- og vindkraftverk. Dette blir batteriets tredje liv.
Et fjerde liv ligger i at utbrukte batteripakker vil bestå av mange typer materialer som kan gjenvinnes og gjenbrukes ved produksjon av nye batterier.
– Batterireparasjon er en nødvendighet for MAN for å sikre økonomisk effektivitet og driftsberedskap til våre kunders elektriske kjøretøy på et høyt nivå, sier Christopher Kunstmann som er Senior Vice President Customer Service Management hos MAN Truck & Bus. – Vi gir også et stort bidrag til en sirkulær tilnærming med fremdriftsbatterier, siden dette forlenger batterilevetiden i kjøretøyet. Dette sparer viktige ressurser, avslutter han.