eCitaro skal klare drøyt 500 km om dagen

En ordre på 31 elbusser er ikke noe man løfter øyenbrynene særlig høyt for lenger. Men når det er snakk om at bussene skal klare over 500 km om dagen, begynner det å bli interessant.

Det er det danske busselskapet Vikingbus som har bestilt 31 elbusser av typen Mercedes-Benz eCitaro. Bussene skal trafikkere Køge-området sør for København, men en bussrute inkluderer også Stevn som ligger enda lenger sør på Sjælland. Dette skal være den lengste bybusslinjen i Danmark og resulterer i en kjørelengde i overkant av 500 km om dagen.

Ifølge en melding fra Daimler Truck, som i tillegg til Mercedes-Benz lastebiler også produserer busser av merkene Mercedes-Benz og Setra, er eCitaro, slik de vil være utstyrt for Vikingbus, velegnet til dette. Bussene vil ha den nyeste generasjonen NMC3-batterier med høy energitetthet og total kapasitet på 588 kWh. Bussene skal i drift ved årsskiftet2023/2024.

Meldingen sier ikke noe om hva slags ladestruktur som skal legges opp for bussene og hvor mye de eventuelt skal lades i løpet av en normal arbeidsdag. Men klarer man 500 km om dagen, begynner man uten tvil å nærme seg muligheten for en del intercity-linjer og regionale ruter. Det er ingen tvil om at det er fart i utviklingen av kjøretøybatterier om dagen.

Danmarks største busselskap

Vikingbus er en av de ledende busselskapene i Danmark med rundt 450 bybusser foruten intercitybusser og turbusser. Selskapet har 13 baser rundt om i Danmark og er dermed landsdekkende. Vikingbus er et resultat av en sammenslutning av 17 selskaper og er i sin helhet danskeid.

I tillegg til de 31 eCitaro har selskapet også bestilt et antall Mercedes-Benz Intouro til bruk som skolebusser på Jylland, samt ti Setra S 517 HDH turbusser. Noen Intouro og S 517 HDH skal i trafikk i løpet av 2023.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.