De nye Solaris trolleybussene er kommet til Bergen

Mandag 21. september kunne Keolis stolt vise frem de fire første trolleybussene på Festningskaien i Bergen. Tilstede for anledningen stilte Fylkesordfører, Jon Askeland, Byråd, Thor Håkon Bakke og adm.dir., Skyss, Målfrid Sønstabø.

– Det er svært spennende å ta imot de første batteridrevne trolleybussene til Bergen. På grunn av reiserestriksjoner er dette første gang jeg ser trolleybussene, smiler Olsen. Hun er fornøyd med resultatet og forteller at fylket la et godt grunnlag for hvilke busser de ønsket for Bergen. Deretter startet forhandlingene og jakten på trolleybusser av miljøvennlig og høy kvalitet.

–  Det er første gang Solaris leverer denne type trolleybuss til Norge og vi føler oss trygg på det produktet vi sammen med Solaris endte på. Vi er fornøyde med kjøpet på vegne av fylket.

Trolleysatsning

Fylkesordfører Jon Askeland fortalte at de nye trolleybussene er en del av satsningen på å øke kollektivtransporttilbudet og gjøre dette mer miljø- og klimavennlig. Blant annet ved å utvide traséen og satse elektrisk. – Mannsverk blir med dette helelektrisk og sentrumskjernen revolusjoneres av elektriske busser, sier Askeland.

I VLFKs pressemelding uttalte Askeland at fylket i sin satsning styrker tjenestetilbudet med høy frekvens, stor kapasitet og nye moderne busser som utslippsfrie og støysvake trolleybusser.

Den mest moderne trolleybusstypen i Europa

Trolleybussene er produsert av polske Solaris som kan vise til 20 års erfaring på området. Til stede for omvisningen var også adm.dir., i Solaris, Sverre Skaar.

– Dette er av den mest moderne trolleybusstypen i Europa pr dags dato. I samarbeid med vår kunde utførte vi en analyse og ut fra denne kunne vi produsere det best mulige for Bergen. Dette er en buss som er lettvint for sjåførene, den er lett håndterlig og har hybridløsning som gjør at den i tillegg kan fungere som en helelektrisk buss. Dette er en patent man ser i flere Europeiske byer, sier Skaar.

Trolleybussen kan kjøre minst 11 km på batteri. Når bussen er tilkoblet trolleynettet lades batteriet. Ved fulladet batteri under kjøring sendes strøm tilbake til trolleynettet for å unngå overvekt av strøm. Det er også mulig å lade batteriet i kabel på lik linje med elektriske busser.

Behagelig kjøretur

Trolleybussen har uavhengige fjæringer foran som gir en bedre reiseopplevelse i brosteinsrike i Bergen.

Byråd for klima, miljø og byutvikling, Thor Håkon Bakke, lot seg imponere av bussene og var selv med på første prøvetur. – Disse trolleybussene vil gå stille i Bergensgater. De ser ut som bybusser, sier han og legger til –  Man kan kjenne lukten av ny buss.

Trolleybussene skal kjøre fra Birkelundstoppen – Bergen sentrum – Lyngbø. Trolleybussene vil kjøre en strekning fra sentrum og over Puddefjordsbroen på batteri. Sønstabø melder om at forlengelsen til Lyngbø er forsinket og at Keolis vil starte driften av trolleybussene 1. desember i dagens strekning.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.