– Det må komme nye krav til sikkerhet
Redaktør Tom Terjesen: Det må komme nye krav til sikkerhet rundt førerplassen. Det holder ikke bare med å innføre ECE R29 kravene. Men det må komme egne busskrav nå.
Det har i de siste årene vært en del ulykker hvor sjåfører har blitt skadet eller mistet livet ved påkjørsel. Nå sist da en bussjåfør mistet livet etter at en personbil kjørte inn i fronten på bussen.
Ruter AS har satt ECE R-29 som et minstekrav ved nye anbud. Dette er et sikkerhetskrav som kom på lastebiler for mange år siden. Kort forklart så gir det en forsterket og kraftig frontbeskyttelse ved direkte påkjørsel i front. Dette kravet tilfredstiller flere og flere av bussprodusentene. Men det er en hake ved nettopp dette kravet.
ECE R-29 gir ikke noe beskyttelse om bussen blir skadet i hjørnet. Det vil si at sjåføren fremdeles sitter ganske så ubeskyttet, selv i busser med ECE R-29 forsterkning.
Jeg mener det må på plass en ny internasjonal standard for busser hvor det bygges inn en forsterkning fra front til rundt venstre hjørne. En beskyttelse for sjåføren tilsvarende underkjøringshinderet som finnes på større busser.
Om en ser tilbake på historien på norske busspåbyggere, så hadde Føreland egen ulykkesteam som dro ut å så på ulike bussulykker for å lære. Her ble ulike løsninger bygget inn i bussene for å sikre nettopp bussjåføren. Målet til Føreland var at ingen skulle bli alvorlig eller dø i en av bussene de bygget. Deres løsning var nettopp en kraftig stålkonstruksjon som var bygget inn i frontveggen fremfor sjåføren.
I moderne busser, så har Daimler (Setra og Mercedes-Benz) en egen konstruksjon for førerplassen i normalgulvsbussene sine. Her blir førerplassen flyttet bakover, mens ratt blir trukket fremover ved en påkjørsel i front. Dette vil sikre at sjåføren ikke blir sittende fastklemt.
Daimler sin løsning, sammen med en forsterket front kan være en god løsning som lett kan implanteres i alle busser, også rutebusser. I tillegg så kan en også løfte opp førerplassen noe mer enn det som er i dagens busser, selv i lavgulv- og laventrebusser. Dette for å sikre sjåføren best mulig ved påkjørsel i venstre hjørne fremme.