Farvel IAA?
Sent tirsdag kveld ble det klart at den store nyttekjøretøymessen IAA ble avlyst. Vil den og flere andre store transportmesser nå forsvinne inn i historien?
For bransjen og ikke minst oss jorunalister som skriver om det nye innen kjøretøy, så er de store bransjemessene viktige. Det er arena for å vise frem det nye, og ikke minst avholde gode og viktige diskusjoner. Er denne tiden forbi?
Tirsdag kveld kom nyheten som mange dessverre har ventet skulle komme. Nyttekjøretøymessen IAA som annethvert år avholdes i Hannover i Tyskland ble avlyst. Dette sammen med en rekke store utstillinger over hele verden. Noe ny dato kom ikke frem i brevet som ble sendt ut til utstillere sent tirsdag kveld.
Flere leverandører har i den senere tiden sittet på gjerdet å ventet på hva som vil skje etter sommeren. Og denne avlysingen gir rom for å diskutere fremtiden for slike store messer. Slik det ser ut akkurat nå er dystert. Vil en kunne avholde slike store folkeansamlinger på en sikker og trygg måte i fremtiden. Vil direkte overførte nettvisninger ta over?
Jeg personlig tror vi vil komme tilbake til en tilsvarende form som vi forlot i 2019. Men det vil ta litt tid. De messene som har slitt øknomisk allerede vil trolig forsvinne. Men nye vil komme til. Vi er vanedyr som liker å gå i flokk. Og skulle vi også miste denne muligheten til å treffes, så forandrer det oss personlig.
I 2021 så er det planlagt Busworld, og her får planleggingen for fult. Etter at messen flyttet fra Kortrijk til Brussel har den fått fornyet interesse hos de besøkende og mer plass til å boltre seg på. Noen justeringer for å sikre at smittefaren er minimal vil trolig komme på banen med tiden.
InnoTrans som er den store mobilitetsmessen som avholdes annethvert år i Berlin er flyttet til 2021. Og skulle IAA også bestemme seg for å avholde messen i 2021, blir det et år med rekordmange messer, kanskje litt mye for bransjen. Det vil da være bedre å bare hoppe rett til 2022 og ta opp igjen tråden for IAA. Kanskje også i en litt annen form enn i dag.
Det er ikke til å stikke under en stol at IAA har blitt veldig stor. Bussbansjen melder at de drukner i lastebiler og utstyr. Kanskje bussbransjen kan klare seg med Busworld og noen mindre messer i Europa for fremtiden.
For oss som skriver om buss, så var 2018 kanskje siste året jeg hadde noen interesse i å besøke IAA. Så kanskje det er på tide å si farvell til IAA for passasjertransporten.