Volvo med 120 busser til Santiago
Volvo har fått ordre på 120 busser til den Chiles hovedstad Santiago. Når selskapet gikk for Volvo var det med fokus på bedre sikkerhet. Subus, som er operatøren i byen har valgt å installere Volvo sitt Safety-Zone system som er et GPS basert system hvor bussen automatisk reduserer hastigheten i kritiske området av byen.
«Vi har en sterk tilstedeværelse i Santiago. I 2005, da det integrerte bussystemet ble opprettet, var Volvo den største bussleverandøren. Med dette systemet ble byen løftet et stort steg når det kom til forbedret mobilitet i byen. Fordeler som fremdeles kan kjennes i dag», sier Fabiano Todeschini, sjef for Volvo buses Latin Amerika.
Bussene bygges på Volvo sitt B8R chassis som har moderne teknologie bygget inn. Bussene har elektronisk skivebremsesystem, elektronisk fjæring, Volvo Fleet Management system og virtuell sjåførinstruktør som Volvo har valgt å kalle I-Coaching. I tillegg har kunden bestilt Volvo sitt Safety-Zone system som reduserer hastigheten automatisk i kritiske områder av byen. Det vil si at det kan legges inn en topphastighet i området som er kjent for stor ulykkes frekvenser og systemet begrenser hastigheten uavhengig av sjåførens handlinger.
Santiago har i dag rundt 6700 busser, hvorav 2800 er av merket Volvo. Subus som er den største operatøren i byen har 1300 busser. De nye bussene fra Volvo vil få karosseri fra den største karosseriprodusenten i Sør-Amerika, den brasilianske produsenten Marcopolo.
«I likhet med andre byer som har moderne metrosystem, er vi det ledende merket innen chassis med høy kapasitet også i Santiago», sier José Antonio Margalet, Volvo Chile kommersielle bussdirektør.