Nytt bussmerke på det norske markedet
Prøvekjørt: Golden Dragon Pivot 12 med 345 kWh batterier. Bussen selges i Norden gjennom Eurobus Nordic som er datterselskap til E18 Truckcenter i Porsgrunn. Testbussen skal inn i trafikk for Tide Buss AS i Vestfoldbyen Larvik.
12 meter batterielektriske busser finnes det nå en god del av på markedet. De aller fleste bussleverandører har nå slike busser i deres modellprogram. Golde Dragon har vært på markedet i Kina i flere år og her i Norge har en blitt kjent med merket gjennom Ebusco som benytter GD karosseri.
Nå har fabrikken kommet med helt nytt design og en ny importør for det nordiske markedet. Eurobus Nordic er datterselskap av E18 Truckcenter. Selskapet skal selge Golden Dragon i både Norge, Sverige, Danmark og Finland. Men først ut er Norge.
Allerede nå settes den første bussen inn i ordinær trafikk i vestfoldsbyen Larvik. Den skal opereres av Tide Buss AS og sjåfører har allerede fått opplæring på bussen. Da Bussmagasinet var innom klargjøringsavdelingen hos Eurobus Nordic var de i full sving med å montere billettsystem og klargjøre bussen for overlevering.
Bussen, som strekker seg 12,1 meter har en batteripakke fra CATL på 345 kWh. Dette gir en kjørelengde på mellom 200 og 300 kilometer avhenging av om klima- eller varmeanlegg er i bruk.
«Vi kan levere bussen med to ulike batteripakker. 345 kWh til 395 kWh. Sistnevnte kan under ideelle forhold klare 400 kilometer på en opplading,» sier Lassen Andersen hos Eurobus Nordic. Han kan også fortelle at bussens innvendige oppvarming kan gjøres ved ren elektrisitet eller dieselvarmer. Denne kan også kjøres på HVO for å holde den Co2 nøytral.
Bussens klimaanlegg er levert av Termo King og er av tradisjonell type. Og bussen har egen oppvarming- og klima for sjåføren.
Designet på bussen er helt nytt. Den har nå store likhetstrekk med hva en er vant til å se her i Europa. Linjene er rene og rutene går langt ned på sidene. Men dessverre så blir en litt lurt. For innvendig, bak midtdøren, så stopper vinduene ganske langt oppå sidene. En må dermed ganske langt bak og opp før en har igjen god utsikt fra vinduene. Trinnene bakover er også ulike. En kan dermed oppleve å snuble litt om der er mørkt. Bakerste seterat er montert veldig lavt i forhold til gulvet. Men setene er greie å sitte i. Godt med polstring og det er sikkerhetsele i alle setene.
Langs veggen innvendig i bussen går det kjøleslanger som det kan se ut som de har montert i ettertid. Disse er bokset inne, men på en lite pen måte. Golden Dragon kan trenge å lære litt mer. Og det virker som de ønsker å ta lærdom fra kundene her i Europa.
Førerplassen er romslig og instrumenteringen er heldigital. Selve rattstammen med instrumenter og brytere kan justeres i både lengde og høyde. Det er lite her som minner om tidligere Golden Dragon modeller. Det er blitt ganske så europeisk. Og brytere er plassert i riktig avstand fra fører. På venstre side finner en knapper til fremdrift, samt en nødbryter om noe skulle oppstå. En bryter da alt av strøm fra førerplassen. Og skulle en få opp feilmelding under kjøring, vil en ha 30 minutter på å komme seg ut av veien eller til verksted før bussen stanser helt.
Utsikten fra førerplass er også blitt oppgradert. En har god utsikt både fremover og til sidene. A-stolpen er slanket og sidevinduet er nå stort og store deler av det kan åpnes.
Prøvekjøringen var grei. Bussen reagerer spontant og mykt. Den tilfredstiller EU sine kommende krav til lyd. Det vil si at bussen lager lyd når den kjører. Fra 0- til 20-km/t så kommer det en myk brommelyd fra fronten på bussen. Minner sterkt om en dieselmotor på tomgang. Det skal gjøre gående oppmerksomme på kommende kjøretøy. Men lyden er også hørbar innvendig, noe som kan virke sjenerende på sjåfør og passasjerer. Den forsvinner når en passerer 20 km/t, men ligger en akkurat å vipper mellom 19- og 20- km/t så kommer den av- og på hele tiden.
Bussen oppførte seg bra på veien og en kan merke at den er blitt mer stabil etter at den fikk delt foraksel fra ZF. Bremsene er også myke og disse er levert av Wabco.