Aalborg tester elbuss med superkondensator
Batterielektriske busser er i vinden som aldri før. I den danske byen Aalborg tester de nå ut elektrisk buss med suprtkondensator som gir rask opplading og en kjørelengde på 30 til 40 kilometer.
Første gang Bussmagasinet fikk teste busser med superkondensator var under verdensutstillingen i Shanghai i 2010. Da viste Sunwind/Volvo opp deres bybuss med rask opplading og en rekkevidde på rundt et par kilometer. Bussen kunne lades opp via pantograf på holdeplassen og var fulladet på under 20 sekunder. Strømmen ble lagret i superkondensatorer som er konstruert for å ta til seg strøm ultraraskt. Nå ni år senere er teknologien bedre og i dag kan en på kort tid lade opp disse kondensatorene til å klare 30 til 40 kilometer.
Og det er slike superkondensatorer som er montert i bussen som er under utprøving i den danske byen Aalborg. Bussen er levert av AOWEI, som er et Shanghaibasert selskap. Den 12 meter lange bussen har superkondensatorer montert på bussens tak og den lades via pantograf.
Bussen skal kjøre på linje 12 i Aalborg og den lades på endeholdeplassene. Her behøver bussen opp til seks minutter på å bli fullt oppladet. Det er viktig at sjåførene holder øye med batterikapasiteten, da den vil automatisk stanse når det er kun 10 prosent strøm igjen. Dette for å ikke skade kondensatorene.
Testprosjektet varer i seks måneder og vil gi både Aalborg kommune og andre intreserte en god erfaring på denne type teknologi.
Bildet hentet fra Aalborg Kommune