Biodiesel lager trøbbel i Kristiansand
Boreal får mye negativ omtale i lokale medier for deres nye Scania busser, men deler av problemene er selve drivstoffet.
«Det er ikke ukjent for oss at biodiesel kan skape utfordringer for ekstravarmeren i bussene», sier John Lauvstad hos Scania. Bussmagasinet tok en prat med informasjonssjefen hos Norsk Scania AS forleden og fikk forklart hvorfor bussene i Kristiansand sliter med hvit, illeluktende røyk.
«Det er den dieseldrevne ekstravarmeren i bussene som ikke klarer å tenne på biodiseselen som benyttes. Dette er ikke ukjent for oss og vi jobber tett med produsenten for å få justert tenningspunktet på disse. I mellomtiden har vi valgt å koble ut de som har hatt problemer, men tidkrevende er det», sier han videre.
Da Boreal tok over rutene etter Nettbuss i sørlandsbyen Kristiansand valgte de at bussene skulle kjøres på RME, biodiesel for å slippe minst mulig Co2 og andre farlige avgasser ut i luften. Drivstoffet fungerer greit, men har sine utfordringer. Biodieselen tenner ved en annen grad enn fossil diesel eller hva HVO (syntetisk biodiesel). Det krever også tettere oppfølging på service og tankanlegg som er under oppvarming og overvåking.
I utgangspunktet er RME biodiesel greit å bruke på busser som kjører nærmest hver eneste dag, da det ikke tåler å ligge urørt i en dieseltank over tid. Men i kristiansand har det vist seg at det er utfordringer å tenne ekstravarmeren i bussen som fårårsaker hvit, illeuktene røyk. Denne ekstravarmeren behøver bussene for å holde riktig temeperatur innvendig i bussen. Dieselmotoren som tilfredstiller de strengeste krav til utslipp, Euro 6, klarer ikke å produsere nok varme til å varme opp bussen alene.
Produsenten av dieselvarmerene er kjent med problemet når det brukes biodiesel og sier det er en justeringssak på selve tenningen. Når de først går, så ryker de ikke lenger. Scania har tett kontakt med produsenten og regner med å løse utfordringene ganske så snart.