8345 passasjerer ble kontrollert – 584 satt usikret i buss

Sist uke ble hele 485 busser kontrollert av Statens Vegvesen. 8345 passasjerer ble sjekket for bruk av sikkerhetssele. Hele 584 satte usikret i bussen.

Statens Vegvesen sier i en pressemelding at gebyret i seg selv ikke er viktig for dem, men at det er et effektivt virkemiddel for å få stadig flere til å ta trafikksikre valg både for seg selv og medpassasjerer.

– 584 passasjerer satte usikret. Vi skrev ut 161 gebyrer for manglende selebruk. Vi tror mørketallene er fortsatt store, og at kontrollene nok har vært en vekker for enkelte, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens Vegvesen.

Av de 584 passasjerer ble 161 ilagt gebyr og det samme med 10 sjåfører. 477 passasjerer og to sjåfører fikk muntlig advarsel, da det ikke var sikre observasjoner fra myndighetenes side. Totalt ble 485 busser over hele landet kontrollert.

-Vårt håp er at de gebyrene vi har måttet ilegge så langt kan ha en avskrekkende effekt på andre. Gebyret svir litt, men konsekvensene av å glemme beltet kan bli fatale om det skulle skje en ulykke. Beltet holder deg og de du reiser sammen med på plass i setet, og er livredder nummer én, sier Lutnæs.

Busspassasjerer i alle aldre som ikke bruker belte, oppgir at årsaken er gammel vane og at de glemmer det. Informasjon i bussen er avgjørende, både i form av informasjonsmateriell og muntlige påminnelser fra sjåføren.

Ni av ti er klar over påbudet
Nesten ni av ti er klar over at det er påbudt å bruke belte i buss når det er montert. Likevel svarer kun én av to at de alltid fester beltet i busser med belte.

-I bilen fester vi beltet helt uten å tenke oss om. Kontroller, kampanjer, gebyr og beltepåminnere i bilene har bidratt til dette. Nå vil vi ha de samme innøvde vanene med inn i bussen, og tar i bruk mange av de samme virkemidlene for å få til nettopp det, sier Lutnæs.

7 av 10 mener beltegebyret vil få de til å feste beltet. Andelen er enda høyere blant de ukentlige bussbrukerne.

Ta trafikksikre valg
-Skadepotensialet i buss er enormt om det skulle skje en ulykke. I en kollisjon er det sterke krefter som blir satt i sving. Beltet holder deg og de du reiser sammen med på plass i setet. Det kan redde liv, sier Lutnæs.

Åtte mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2015. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på. Det er ikke krav til belte i alle typer busser, men de mest alvorlige ulykkene har skjedd i busser med belte.

-At ikke alle busser har belte kan ikke hindre oss fra å fortelle hvor viktig det er å huske beltet når du har det tilgjengelig. Om vi alle fester beltet hver gang vi kan, er vi kommet et godt stykke på vei, sier Lutnæs.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.