564 Volvo-busser til Santiago i Chile

Volvo skal levere ikke mindre enn 92 leddbusser og 472 solobusser til Chiles hovedstad Santiago. I begge tilfeller er det snakk om chassistypen Volvo B8R som får karosserier fra frittstående karosseriprodusenter.

I en bussverden hvor elektrifiserte nyheter nærmest står i kø, er det lett å glemme at forbrenningsmotoren fortsatt er det aktuelle fremdriftskonseptet i store områder. Ordren på ikke mindre enn 564 busser er den største i sitt slag i Latin-Amerika i år når det gjelder busser for urban trafikk.

Chassiset B8R kan leveres både for solobusser og leddbusser. Rekkemotoren på 7,7 liter er selvsagt i Euro 6-utførelse og yter 320 hk. Største dreiemoment er 1200 Nm fra 1050 til 1600 o/min. Videre er chassisene utstyrt med automatgirkassen Voith D864.6. Chassisene skal produseres ved Volvo-fabrikkene i Curitiba i Brazil og Borås i Sverige. Karosseriene skal leveres av de brasilianske busskarosseriprodusentene Marcopolo og Caio.

Leddbussene skal ha en passasjerkapasitet på inntil 180, mens solobussene skal være i utførelser for 78 eller 95 passasjerer.

De nye bussene skal opereres av to selskaper, RedBus og det argentinske selskapet Metropol som også har betydelig trafikk i Chile. Det er valgt en ny finansieringsform for kjøretøyene. Bussene skal eies av Volvo Financial Services som får månedlige innbetalinger fra et selskap som igjen stiller kjøretøyene til rådighet for operatørene. Denne løsningen er valgt blant annet for å sikre et vedlikehold som skal gi kjøretøyene lang levetid.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.