27 elektriske busser til København

BYD øker stadig sin markedsandel i Europa. I dag ble det klart at de skal levere 27 elektriske busser til busselskaper Anchersen for rutekjøring i København.

Med over 600 elektriske busser levert- og under levering i Europa, så øker BYD sin markedsandel. Godt over 100 av disse skal leveres i Norge og Sverige innen kort tid. Nå går BYD inn i enda et nordisk land. Det danske busseleskapet Anchersen som opererer 19 linjer for Movia i København har nå bestilt 27 elektriske busser fra BYD.

Dette er det andre landet i Europa de nå går inn bare i 2018. Tidligere i år ble det undertegnet kontrakt på elektriske busser til Portogal. Dette betyr at de øker sin markedsandel til over 20 prosent bare i Europa. Første leveransen av elektriske busser var til Nederland i 2013, siden har det blitt levert busser til stort sett hele Europa.

De elektriske bussene, 12 meter versjoner, skal settes inn i trafikk i løpet av 2019. Disse skal kjøre på linjer som går fra nord til sør i den danske hovedstaden, mellom Emdrup Torv og Lergravsparken for de som er lokalkjente.

– Vår selskap viser nå at vi er klare for den nye teknologien. Vi er nå i førersetet når det gjelder å endre busstransporten til mer null utslipps elektriske busser. Vår mål er å ha samme driftsikkerhet som det vi i dag har med dieselbusser. Vi har inngått avtale med BYD fordi grundig etterforskning har vist oss at de kan oppfylle de kravene vi og Movia har for fremtidens buss, sier Søren Englund hos Anchersen.

– Vi er veldig glade for å komme inn på det danske markedet og delta i første fase av overgangen til en grønn kollektivtransport. Ved denne leveransen av våre elektriske busser er det første skritt nå tatt for å bytte ut dieselbussene i København. Vi gleder oss til et vellykket samarbeid med Anchersen AS, som blir vår første partner i Danmark, siere Isbrand Ho, markedsdirektør hos BYD Europa.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.