– Komfort som i sofaen hjemme

Forleden ble fem Solaris Urbino 12 Electric satt inn i drift i Kristiansand. Boreal som tok over driften av bussene i sørlandsbyen valgte Solaris som leverandør av de elektriske bussene. Og sjåfør Hakan Aziz er veldig fornøyd med komforten.

– komfortabel som i sofaen hjemme, sier bussjåfør Hakan Aziz når vi spør om han liker komforten i bussen. Han begynte forleden å jobbe for Boreal og har fått kjøre de nye elektriske bussene fra dag en.

– Bussene er lette å kjøre, de er stille og passasjerene er fornøyde, sier han og legger til at de var gjennom en grundig opplæring før de fikk kjøre disse bussene.

De nye fullelektriske bussene kjører på linje 10 i Kristiansand. Ruten får mellom Kvadraturen, Eg og Sykehuset. Bussen lades på depot på natten og kan også lades på holdeplassen utenfor sykehusets hovedinngang.

– Vi ønsker naturlig nok å ta vår del av kaken når det gjelder elektrisk mobilitet rundt i Norge. Det at vi klarte å få levere 5 flotte «Bus of the Year 2017» Solaris Urbino Electric 12, til Sørlandets hovedstad er noe vi er svært fornøyd med, sier Sverre Skaar, Administrerende direktør hos Solaris Norge AS.

– Ikke minst også å endelig kunne levere busser til Boreal Buss AS, en kunde som er relativt ny for oss, men samtidig spiller en viktig rolle når det gjelder satsningen på busser som går på fornybar energi, fortsetter Skaar.

Fra tidligere har Solaris Norge AS levert fire busser til Oslo som har kjørt i trafikk siden nyttår. Rundt om i Europa er Solaris nå den aller største leverandøren av elektriske busser og trolleybusser.

– Solaris som produsent har betydelig kompetanse innenfor elektromobilitet, og dette er noe vi tar med oss inn i vår organisasjon for videre samarbeide med Boreal Buss AS, sier Skaar.

– Naturlignok er vi særdeles glade og ikke minst stolte over at våre busser pryder bybildet i Kristiansand, avslutter han.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.