Stor suksess med bussutleie

Storfornøyde kunder og suksess fra første stund er resultatet etter ett år med bussutleie hos Pluss Truck Sales & Rental AS.

– Konseptet har livets rett. Dette passer oss utmerket og vi kan ta ut buss når vi trenger det og samtidig slippe å sitte med busser hele året, sier Roger Weel hos Interbuss AS.

Han er en av mange kunder som benytter seg av Pluss Truck Sales & Rental AS. Og han tjener penger på det.

– Vi har stille perioder på vinteren, og hektiske perioder på sommeren. Ved å leie busser i sesongen kan en slippe å betale på bussene i lavsesongen. Og i sesongen går de mer eller mindre uavbrutt, så dette tjener vi på, sier Weel.

Bussmagasinet tar turen innom Rune Holtan hos Pluss Truck Sales & Rantal på Borgeskogen ved Tønsberg. Her styrer han utleie av trekkvogner, bergingsbiler og turbusser. Når vi er innom er det kun en av de totalt fire bussene inne.

– Vi har en buss på lager og slik vil vi gjerne ha det. Det er greit å kunne tilby kunder buss på kort varsel for de som måtte trenge en buss raskt. Da tenker jeg spesielt på de som kjører buss for tog. Slike oppdrag kommer gjerne plutselig og da er det fint at vi kan hjelpe dem der og da, sier Holtan.

Han har nå drevet med turbussutleie i snart ett års tid og har bare gode erfaringer å dele.

– Det er mange som ringer oss for å leie buss. Akkurat nå er tre utleid av de fire vi har, men vi får snart to nye og vi har to til i opsjon, sier Holtan.

Holtan har klokketro på at han har valgt rett strategi. Han ser fremover i ett 4 til 5 års perspektiv og regner med dette med utleie av busser bare vil bli større og større.

– Vi er sikre på om 6 til 7 år, når jungeltelegrafen har gått en stund, at dette bare vil vokse større og større. Vi øker vår busspark med to busser i året og ser en så tilbake på oppstarten med lastebilutleien, er det det samme som skjedde der, sier han.

Interbuss AS er en av flere kunder hvor dette konseptet har passet perfekt. For Interbuss har dette betyd at de kan slippe å betale på busser som står i lavsesonger. De kan benytte bussene i de 6-7 månedene sesongen varer og slipper dermed å betale ned bussen over 12 måneder, som en må ved å belåne ny buss gjennom banken.

Norge er delt i to sesonger
Samtidig så er Norge delt i to når det gjelder turistsesong. Nå på vinteren er sesongen i Nord-Norge med nordlyssafari med mer. Da sendes ofte bussene opp til nord for å kjøre non-stop der oppe, frem til sesongen starter i sør.

– For oss er det fornuftig bruk av bussene ved å sende de nordover om vinteren og ha de her sør om sommeren, sier Holtan. Han ser at behovet for busser nordpå nå er stort. Han har daglig telefoner fra kunder som kunne trenge en eller flere busser umiddelbart.

– Vi supplerer mange busselskaper over hele landet. Derfor har vi også avdelinger spredt utover landet. Og vi har samarbeidsavtaler med en rekke verksteder over hele landet. Kundene har hørt om oss gjennom Bussmagasinet og også via annonser på nettsiden Mascus, sier Holtan.

Og skulle en bli så fornøyd med bussen at en vil kjøpe den ut, er ikke Pluss Truck Sale & Rental AS vanskelig på det. Alt er til salgs.

– Vi gir bedre vilkår enn mange andre og det gjelder også ved kjøp av bussen hos oss. Vi selges ikke nye busser, men vi skal ikke sitte med bussene over for lang tid. Bussene er hos oss en periode og så blir de solgt. Finansieringen kan vi hjelpe med, sier han og forteller om mange kunder som først ønsker å leie, for så å kjøpe siden. Bussene hos Pluss skal ikke bli eldre enn 3 år før de selges, og snittalderen skal ligge på rundt 1 ½ år.

Som å leie personbil hos Avis og Hertz
Å leie hos Pluss på døgnleie er nesten som å leie en bil hos Avis eller Hertz. Bussen er klargjort og strøken når den hentes, og behøves ikke vaskes ved levering. Vask og rengjøring er inkludert i leien.

Ved måneds og årsleie er vask, dekk, vektårsavgift bombrikke og forsikring ikke inkludert. Grunnen er ifølge Holtan at kunden skal ha muligheten til å velge, slik at langtidsleie av buss skal bli mest mulig likt eget eierskap for de som ønsker det.  Dekk og forsikring avtaler kan velges som tillegg.

– Vi har opplevd noe fordommer av at potensielle kunder tror vi er fordyrende mellomledd med mer. Korte leieperioder er mer kostbart en eget eierskap, grunnet utnyttelsesgrad og flexibilitet. Men Langtidsleie av buss er ikke priset ut fra at vi er ett selskap med 4 busser. Pluss kjøper ny redskap for rundt 60 millioner hvert år, har høy egenkapital og ett sterkt konsern i ryggen. Summen er særdeles gode innkjøp og finansieringsbetingelser ett lite eller middels stort tur/rute selskap ikke er i nærheten av, forklarer Holtan og understreker at de alltid gjør en grundig sjekk av nye kunder.

– Vi leier ikke ut buss til hvem som helst. Vi kjører en grundig bakgrunnsjekk på alle nye kunder. Sjekker også at papirene er i orden for persontransport, sier Holtan som ikke legger skjul på at han har måtte avvise enkelte kunder.

– Vi krever i tillegg 3 gange leien pluss mva. ved oppstart av leieavtalen, men da er også alt inkludert, forklarer Holtan som sier det er stor trygghet for både kunde og dem som utleieselskap.

Bussene en i dag kan leie hos Pluss er Volvo 9700HD og Setra ComfortClass. To populære bussmodeller hos turbusselskapene her i Norge. Og innen kort tid kommer det to nye Setra-busser til Pluss sin busspark. I god tid før sommersesongen starter.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.