Scania med verdens første dobbeldekker gassbuss

Etter to år med utvikling, er verdens første Euro 6 dobbeldekker gassbuss satt i drift.

Verdens første Euro 6 dobbeldekker gassbuss vil nå gjennomgå to måneder med tester i forkant av levering til det britiske markedet. Overleveringe er planlagt senere i år. Bussen som er utviklet av Scania og montert i Storbritannia i samarbeid  med Alexander Dennis Limited (ADL), som nylig kom til Gøteborg før de ble flyttet mer enn 400 kilometer til Scania Technical Centre i Södertälje.

Første ordens allerede gjort
Bussen ble utviklet som svar på kundenes behov, etter suksessen med Scanias singeldekker modell i Storbritannia. Den første ordren for fem dobbeldekkere har blitt bekreftet av Reading Busser, som allerede har en flåte på 34 Scania singeldekker gassbusser og var den første britiske operatøren å begynne å kjøre slike i 2013.

– Det er en betydelig interesse hos operatører over hele Storbritannia, og en rekke henvendelser blir behandlet av Scania Storbritannia og påbygger Alexander Dennis, forklarer Mark Oliver, Buss og Coach Fleet Sales Manager for Scania Storbritannia.

Ifølge Oliver, var det en stor utfordring i å modifisere drivstoffsystemet for å sikre at bussen passer til operatørene. Drivstofftanker for singeldekkere er ofte plassert på taket av bussen, en løsning som, på grunn av høydebegrensninger ikke var mulig på det nye dobbeltdekkeren.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.