ABB lanserer automatisk lading for elbussflåter

ABBs ekspanderer ladeløsninger for bærekraftig, offentlig transport med automatiske pantografer for økt fleksibilitet og effektivitet.

ABBs nye Panto Up lader elbusser via en pantograf montert på bussens tak. Kombinert med selskapets depotladere byr løsningen på en fleksibel, effektiv og fullstendig automatisert ladeløsning for større elbussflåter. Dette er en spesielt god løsning der areal til lading er en utfordring.

Løsningen byr på sekvensiell lading på 50 til 150 kilowatt (kW) av opptil tre busser samtidig i depot. I tillegg kan den benyttes til klattlading, for eksempel ved rutens endestopp. Med ladekapasiteter på mellom 150 og 600kW er dette en ideell løsning for utslippsfri, offentlig transport uten unødige innvirkninger på den daglige driften.

Innovasjon og digitalisering

– Panto Up er en milepæl i vårt arbeid med automatisk ladning for bussoperatører som ønsker å redusere karbonavtrykket, minimere kostnader og få bedre kontroll med flåtens ytelse, sier Frank Muehlon, leder for hurtiglading hos ABB.

– Med vår stadige utvidelse av ladeporteføljen kan ABB nå møte kravene til alle elbussoperatører globalt, uavhengig av flåtestørrelse. Behovet for bærekraftig, offentlig transport øker og vi er stolte av å bidra til denne endringen med kontinuerlig innovasjon innen ladeteknologi, fortsetter Muehlon.

Som en del av ABB Ability™ stiller Panto Up med fjerndiagnostikk og andre styringsverktøy. Disse avanserte løsningene sørger for lange serviceintervaller, kort reaksjonstid ved eventuelle feil og problemer, samt verdifull statistikk fra ladestasjonene.

ABB er i dag en av de ledende leverandørene av infrastruktur til elektriske kjøretøy og fartøy. Med en komplett produktportefølje bestående av lade- og elektrifiseringsløsninger for elektriske- og hybride biler og busser, i tillegg til skip og tog. Siden 2010 har ABB solgt over 10 000 hurtigladere i over 70 land.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.