– Lillehammer er selve syretesten for elbusser

Forleden ble to batterielektriske busser fra Volvo satt i drift i Lillehammer. Bussene skal gå i et to-års prøveprosjekt i OL-byen.

– Jeg er stolt over at Oppland fylkeskommune kan ta på seg rollen som pådriver for ny teknologi, og ikke minst innenfor klimafeltet, sa fylkesordfører Even Aleksander Hagen da han innviet de to nye elbussene til Opplandstrafikk på Lillehammer tirsdag.

– En ting er klimaet, men vi må også sørge for at flest mulig tar bussen. Ta bussen når du kan, og bilen når du må, bør være mottoet.

Hovedformålet med det toårige prosjektet til Opplandstrafikk, er å skaffe nok kunnskap om elbusser er egnet på Lillehammer.

Syretest for elbusser

– Lillehammer er selve syretesten for elbusser. Det er ingen annen by i Norge, og heller ikke i Norden, som setter bussene på større prøvelser i form av lange, kalde vintre og bratte bakker, sa Olav Berge Nesdal fra Volvo Norge, som har levert de to bussene.

Han regner med at bussene ikke bare vil takle utfordringene, men også bli populære blant passasjerene.

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen inspiserer Lillehammers nye elbuss sanmmen med prosjektleder Geir Arne Nordengen og leder Eirik Strand i Opplandstrafikk.

– Elbussene bruker 80 prosent mindre energi enn en konvensjonell buss, og gir null støy.

De to bussene som nå settes i drift i Lillehammer, skal testes ut på bybusslinjene 2, 3, 4 og 5 både sommer og vinter. De er av typen Volvo 7900 Electric, og er 12 meter lange. Elbussene har 36 sitteplasser og 55 ståplasser. Rekkevidden er anslått til å være 76-125 kilometer.

Ifølge leder Eirik Strand i Opplandstrafikk skal det være tilstrekkelig å lade elbussene én gang på bussdepotet ved Bæla i løpet av dagen, og resten om natta.

– Jeg vil takke politikerne for at de er så opptatt av miljøet og målrettet i arbeidet sitt. Lørdag blir det mulig å prøvekjøre elbussene mellom Strandtorget og sentrum.

Helt annen bussopplevelse

I disse dager settes totalt 40 elbusser i drift i Oslo, og Unibuss har bistått Opplandstrafikk med sine erfaringer fra elbussdrift. Administrerende direktør Øystein Svendsen i Unibuss karakteriserer elbusser som den nye trenden innenfor bussverdenen.

– Elbusser har noen helt klare klimafordeler: i tillegg til å være CO2- og NOx-frie, så er de veldig støysvake. Det blir en annen atmosfære på en slik buss, hvor det er lettere å prate sammen, og man slipper dieselbrummingen ut fra holdeplasser og opp bratte bakker. Tilbakemeldingene fra kundene er at de setter pris på det. Faktisk har enkelte passasjerer fortalt at de har tatt en spesiell rute bare for å få prøvd elbussen, forteller Svendsen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.